Motor, liftgardin og Newton...

Det er god trening å prate matematikk. Her er det fritt fram for alle. Obs: Ikke spør om hjelp til oppgaver i dette underforumet.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
wildfrog
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 5
Registrert: 07/10-2003 06:29

Så dukket det opp en ny problemstilling, og igjen i det jeg har tenkt til å gå å legge meg.

Denne gangen så er det snakk om et motorisert liftgardin (helt hypotestik, til å ha foran badekaret). Hvis vi sier at gardinet er 2m høyt, veier 0.25kg/m, og har i tillegg ett lodd nederst, på 0.5kg, så påstår jeg at vekten f blir slik :

f(x) = 0.25kg/m * x + 0.5kg

hvor x er lengden gardinet er løftet opp, altså ett sted mellom 0 og 2m.

Så langt kom jeg før Newtons lover blandet seg inn og ødela alt.

Gardinet skal løftes på nøyaktig T = T[sub]a[/sub] + T[sub]c[/sub] + T[sub]r[/sub] sekunder, hvor T[sub]a[/sub] er tid med aksellerasjon, T[sub]c[/sub] er tiden med konstant hastighet og T[sub]r[/sub] er tiden med avtagende hastighet før gardinet når taket. Og for å få det litt estetisk ser jeg også for meg at T[sub]a[/sub] = T[sub]r[/sub] og at aksellerasjonen/retasdasjonen er på formen a(t) = -r(t) = sin(2[pi][/pi]t/T[sub]a[/sub]) * x

I samme slengen tar jeg med at gravitasjonen på badet er estimert til 9.81m/s[sup]2[/sup].

Det jeg prøver å finne ut er : Til et gitt tidspunkt t, hvor stor kraft, i Newton, må motoren yte? For så å kunne regne med frem til hvor kraftig motor jeg trenger.

Noen som kan hjelpe?

På forhånd takk,
Petter
Svar