Tips om studieteknikk innen matematikk

Det er god trening å prate matematikk. Her er det fritt fram for alle. Obs: Ikke spør om hjelp til oppgaver i dette underforumet.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
LGO
Guru
Guru
Innlegg: 486
Registrert: 06/03-2004 12:43
Sted: Tønsberg

Jeg har vært fjernstudent, og studert en del matematikk på egenhånd. Det er ikke alltid like enkelt når man ikke forstår hva som står i boka, og jeg har dermed et tips i den forbindelsen. Det er sikkert mange som alt er klar over dette, men jeg fant det ut tilfeldig først etter en stund, og regner med at det er flere i min situasjon.

Hvis du leser noe pensum du ikke forstår, så bare les igjennom det, uten å henge deg opp i alt det du ikke skjønner. Legg så boken fra deg, og la det hele hvile. Ta så fram igjen boken etter en dag eller to, og les det om igjen. Du vil da skjønne mye av det du ikke skjønte tidligere. Hjernen er en forunderlig ting, og den jobber ubevisst når du lar den være i fred. Hvis du derimot leser om og om igjen for å prøve å forstå med en gang, har du lett for å kjøre deg inn i feil spor, og det er faktisk vanskeligere å forstå det da.

Dette kan kanskje virke rart, men det fungerer i praksis. Jeg bruker denne teknikken jevnlig, og etter noen dager så skjønner jeg det jeg ikke skjønte tidligere. :)
"Det umulige er bare en midlertidig arbeidshypotese" (A. Næss)
administrator
Sjef
Sjef
Innlegg: 883
Registrert: 25/09-2002 21:23
Sted: Sarpsborg

Hei!
Enig med deg, vil bare legge til at å sjekke opp samme emnet i forskjellige kilder (bøker, nett osv..) også kan være til stor hjelp. Noen lærebøker kan være gode på enkelte emner og ikke fullt så gode på andre.

Dersom du går i ungdomsskolen eller videregående er det absolutt å anbefale at du skaffer deg en "tilleggslærebok" om du har muligheten til det, så får du belyst problemet fra litt forskjellige sider.

MVH
Kenneth Marthinsen
LGO
Guru
Guru
Innlegg: 486
Registrert: 06/03-2004 12:43
Sted: Tønsberg

Det har du helt rett i. Flere kilderer absolutt til hjelp, og også for nivåer over ungdomsskolen og videregående.

Vennlig hilsen ei som stadig kjøper nye bøker for å ha muligheten for å kunne slå opp flere steder. ;o)
"Det umulige er bare en midlertidig arbeidshypotese" (A. Næss)
administrator
Sjef
Sjef
Innlegg: 883
Registrert: 25/09-2002 21:23
Sted: Sarpsborg

Hei, igjen!
Når jeg spesielt nevnte ungdomsskole og videregående skole var det med bakgrunn i en mistanke om at de fleste slår seg til ro med læreboka og kanskje tror at den er det eneste som er skrevet om matematikk...
Vel og bra dersom man trives med boka og synes den gir gode forklaringer. Dersom man har for vane ikke å bruke boka er det liten grunn til å kjøpe flere... Vel, studerer man er det en selvfølge at man har flere kilder.

Et lite tips til alle som er interessert. Antikvariater er steder man får brukte og til dels gamle bøker. Jeg har i flere år kjøpt mattebøker fra 1850 og fram til i dag for en billig penge på slike steder. Gøy å se hva som var viktig dengang. Man får et innblikk i hvordan faget har endret seg.

Dumt av meg å fortelle dette for nå blir det vel konkuranse om bøkene.. :)

MVH
KM
LGO
Guru
Guru
Innlegg: 486
Registrert: 06/03-2004 12:43
Sted: Tønsberg

Det var et godt tips jeg ikke hadde tenkt på. Du får nok litt konkurranse på antikvariatene nå, men heldig for deg, så bor vi ikke i samme by. ;)
"Det umulige er bare en midlertidig arbeidshypotese" (A. Næss)
Svar