Lån, renter og økte avdrag.

Det er god trening å prate matematikk. Her er det fritt fram for alle. Obs: Ikke spør om hjelp til oppgaver i dette underforumet.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
wildfrog
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 5
Registrert: 07/10-2003 06:29

Det dukket opp en liten problemstilling angående nedbetaling av lån, og hvorvidt det lønner seg å betale ned fortere nå som renten er lav?

Påstanden var som følger: Nå som avdragene utgjør en større del av innbetalingen i forhold til renten er det lurt å øke avdragene, evt. infri deler av lånet.

Jeg tolket dette slik: Det er lurere å øke innbetalingene nå, med 3% rente, i motsetning til i går da det var 5% rente.

Jeg, som delvis økomisk fornuftig, forstår jo at jo mindre lånet er jo bedre (hvis man ser bort fra gebyr etc. og så lenge nominell rente er større enn 0). Men; hvis man tar et lån med høy rente ville jeg gjort alt for å kvitte meg med lånet fort, i motsetning til når renten er lik 0, da jeg heller hadde tatt meg god tid.

Så, den påstanden satt seg litt på tvers av det jeg kunne godta.

Jeg ble sittende og fundere, og jeg satt opp ett lass med scenarioer, men følte meg ikke helt trygg på noen av dem.

Så da kommer spørsmålet :
Er det noen som kan hjelpe meg med å sette opp et matematisk/filosofisk/kunstig bevis på at denne påstanden er sann, usann, evt. udefinerbar?
administrator
Sjef
Sjef
Innlegg: 883
Registrert: 25/09-2002 21:23
Sted: Sarpsborg

Hei!
En betimelig problemstilling i disse "rentefest tider".

Jeg er av den oppfattning at bevis i denne sammenheng er unødvendig, så lenge man låner så lite som mulig og betaler tilbake så raskt som mulig. 8)

Litt flåsete sagt, jeg er klar over det. Man må selvfølgelig ta hensyn til livskvalitet, betalingsevne og hva man VIRKELIG trenger. For mange av oss er et lån uungåelig.

Et godt poeng ved å betale ned mer når renten er lav er at mer går til avdrag, slik at lånet krymper. Vær klar over at man vil få en viss skattesmell når renten er lav fordi man da okke har de samme fradragsmulighetene på renteutgifter.

Uansett lav eller høy rente, dersom man har muligheten til å betale ned ekstra, bør man jo argumentere litt for seg selv hvorfor, eventuelt hvorfor man ikke gjør det. (Kan jo tenkes at pengene kan brukes et sted der gevinsten blir større)

Det viktigste er at man ikke lar seg rive med å skaffer seg et større lån enn det man er komfortabel med.

MVH
Kenenth M
Svar