Gitt opp håpet på matte..

Det er god trening å prate matematikk. Her er det fritt fram for alle. Obs: Ikke spør om hjelp til oppgaver i dette underforumet.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
Gjest

jeg går nå i tiende klasse og er veldig lei av skolen kan man godt si. jeg er spesielt lei av matte.. ikkke at jeg egentlig har problemer med det men jeg har gitt opp å prøve... det er ikkke mye igjen av skole året og jeg vil selfølgelig gå ut med gode karakterer.i 8 klasse gjorde jeg det veldig bra iverfall i matte lå på en 5... det er bra synes jeg... men nå har karakteren min gått drastisk ned jeg frykter å ende oppp med en treer på vitnemålet... er det noen her som kan hjelpe en forvirret sjel??? hva kan jeg gjøre for å klarer å få opp karakteren???? jeg øver mye til præver men fremdeles ingen lykke glemmer ting fort....... hvis jeg får svar så hadde det hjulpet meg veldig... evig taknemelig

-Mvh- Phre@k

ps Kenneth du virker som en fornuftig kar :wink:
PeerGynt
World works; done by its invalids
World works; done by its invalids
Innlegg: 389
Registrert: 25/09-2002 21:50
Sted: Kristiansand

Du sier at du oever mye, men glemmer fort. Er det bare på matteproever du glemmer, eller er det et generelt symptom?

Det er ikke enkelt å svare dette, og det kan vaere mange underliggende årsaker. Jeg kan tenke på tre (delvis relaterte) ting som kan vaere relevante haer:

1) Den måten du tar inn kunskap på er ikke tilpasset din personlige laeringsstil.
Det er mange måter å definere personlig laeringsstil på. Noen liker f.eks. å skille mellom de som bruker venstre og hoeyre hjernehalvdel, mens andre definerer laerestilen etter de sanseinntrykkene som blir absorbert best. Dersom dette kan vaere tilfellet burde du ta dette opp med laereren eller rådgiver, slik at du kan laere mer effektivt, bli tryggere på det du kan (mindre stress), og ikke minst huske det du har laert.

2) Du kan kanskje lide av matteskrekk eller angst. Dette er ikke uvanlig (i hvertfall ikke i USA) og kan behandles veldig effektivt. Her er et par referanser til dette:
http://www.mathacademy.com/pr/minitext/ ... /index.asp
http://www.mathgoodies.com/articles/math_anxiety.shtm

3) STRESS! Sett ikke lista for hoeyt. Stress bygges opp når prestasjonene ikke moeter forventningene og resultatet kan bli en nedadgående spiral. Slapp av, start med det du helt sikkert kan og bygg videre på dette, sakte men sikkert.
administrator
Sjef
Sjef
Innlegg: 883
Registrert: 25/09-2002 21:23
Sted: Sarpsborg

Hei!
"virker fornuftig"? Joda, jeg prøver av og til...(selv om min mor nok vil være uenig av og til, jeg er jo bare 40 1/2 år gammel...)

Vel, du forteller ikke så mye så det er vannslelig å stille "diagnose".

Jeg tror ikke du har angst eller andre problemer i forhold til matematikk, siden du fikk 5 i 8. klasse. Fortjente du det?

Du skal immidlertid ikke se bakover, men fremover!

Du sier selv at du er lei skolen og matematikk og det er problemet, etter mitt syn.

Det som er interesannt er hva du kan gjøre med det.

Spør deg selv:

Regner jeg nok? (jobber jeg nok?)

Jobber jeg riktig?

Sett deg ned uten lærebøker og tenk på matematikken. Lag en tabell over de emnene du kan godt, de du kan sånn passe og det du ikke kan.
Test deg selv med å lage oppgaver og løs dem i det emne du kan godt. Sjekk med boka. Er oppgavene dine på samme vannskelighetsnivå? Har du lurt deg selv?

Sjekk læreplanen (eventuelt boka) og betem deg for at du skal lære to nye ting hver uke. Vær systematisk.

Da bør du være "klar" i løpet av en måneds tid, og før tentamen.

Det er mange moderne rettninger og tanker i pedagogikken for tiden, men jeg har i første omgang troen på rendyrking av teknikker, problemløsning og regnetrening (håper ikke min arbeidsgiver leser dette :shock: :) ). Altså, øving gjør mester.

Lykke til!
MVH
Kenneth Marthinsen
Meg...

Hva om man ikke kan noe matte da?
Jeg skjønner ingenting av det vi går gjennom på skolen...Ikke en døyt...
Jeg strøyk i forrige halvdel og ønsker ikke å stryke igjen...
Da må jeg nemlig ha matte i enda 2 år...
(videregående...)

Noe jeg absolutt ikke ønsker er det...
Vi har en ganske forvirrende lærer som bannlyser alle andre teknikker enn hans egne...
Å han gjør alt så tungvindt!
Vi har lesedag i dag og matte heldags i morgen...

Får bare håpe jeg får 2...Slik at jeg slipper skiten til neste år...
LGO
Guru
Guru
Innlegg: 486
Registrert: 06/03-2004 12:43
Sted: Tønsberg

Det virker ikke som om du har noe stort utbytte av undervisningen slik du skriver "meg..." Nå er dette kanskje litt sent for deg i denne omgang, men opplæringsloven sier faktisk følgende:

§ 5-1. Rett til spesialundervisning

Elevar som ikkje har eller som ikkje kan få tilfredsstillande utbytte av det ordinære opplæringstilbodet, har rett til spesialundervisning.

I vurderinga av kva for opplæringstilbod som skal givast, skal det særleg leggjast vekt på utviklingsutsiktene til eleven. Opplæringstilbodet skal ha eit slikt innhald at det samla tilbodet kan gi eleven eit forsvarleg utbytte av opplæringa i forhold til andre elevar og i forhold til dei opplæringsmåla som er realistiske for eleven. Elevar som får spesialundervisning, skal ha det same totale undervisningstimetalet som gjeld andre elevar, jf. § 2-2 og § 3-2.

§ 5-4. Nærmare om saksbehandlinga i samband med vedtak om spesialundervisning

Eleven eller foreldra til eleven kan krevje at skolen gjer dei undersøkingar som er nødvendige for å finne ut om eleven treng spesialundervisning, og eventuelt kva opplæring eleven treng. Undervisningspersonalet skal vurdere om ein elev treng spesialundervisning, og melde frå til rektor når slike behov er til stades.

Før det blir gjort sakkunnig vurdering og før det blir gjort vedtak om å setje i gang spesialundervisning, skal det innhentast samtykke frå eleven eller frå foreldra til eleven. Med dei avgrensingane som følgjer av reglane om teieplikt og § 19 i forvaltningslova, har eleven eller foreldra til eleven rett til å gjere seg kjende med innhaldet i den sakkunnige vurderinga og til å uttale seg før det blir gjort vedtak.

Tilbod om spesialundervisning skal så langt råd er, formast ut i samarbeid med eleven og foreldra til eleven, og det skal leggjast stor vekt på deira syn.


Du har faktisk etter loven krav på tilpasset undervisning, dersom du ikke har utbytte av den normale undervisningen. Det er ikke alltid like lett å få dette igjennom på grunn av at de fleste skoler har pengemangel, men mangel på penger er egentlig ingen gyldig grunn til å fravike loven. Skolen har faktisk et ansvar i forhold til å undervise dere på det nivået dere er, det er ikke dere som må tilpasse dere skolens nivå.

Så hvis du, eller andre, føler at dere skjønner absolutt ingenting av det som skjer i matematikktimene, så vil jeg anbefale dere å kreve en tilpasset undervisning med bakgrunn i opplæringsloven (sitert ovenfor).
"Det umulige er bare en midlertidig arbeidshypotese" (A. Næss)
Svar