modfunktion

Det er god trening å prate matematikk. Her er det fritt fram for alle. Obs: Ikke spør om hjelp til oppgaver i dette underforumet.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
mattias

Hej. Jag hoppas att ni kan förstå mig (och att jag kan förstå er :P), trots att jag är svensk och ni är norska.

jag håller på och göra ett primtalsprogram just nu i visual basic, och undrar vilket som är den snabbaste metoden för att räkna ut a mod b. i ett bibliotek jag laddade ner från internet så drog dom bara bort b från a ända tills man fick ett tal som var mindre än a, men detta borde ta väldigt lång tid om a är stort och b litet. det jag tänkte var att man kunde leta upp ett lagom stort n och dra av a-b*n, men jag funderade också på om man kunde utnyttja exponenter som a-b^e*n.

sen kan man ju också förstås också för små b helt enkelt pröva om a-1,a-2... ...a-b är delbara med b.

men vilket är bäst generellt sätt?
Gjest

Finnes det ingen modulo operator i Visual Basic? I Java kan du bruke "%", denne gir resten etter en heltallsdivisjon.

Ellers kan du jo ta en heltalldivisjon for å finne ud n i a-b*n.

F.eks.
67\7=9
67-7*9=4
mattias

åh, jag glömde säga.. jag bygger mitt program ovanpå ett bibliotek som ska hantera stora nummer. visual basic har en mod-operator, men den gäller bara för tal upp till 4294967296 eller nåt sånt där. jag måste försöka bygga upp en ny från grunden. dom enda funktionerna jag har att tillgå är:
+ - * / ^ >
Svar