Bruk av formelboka under eksamen

Det er god trening å prate matematikk. Her er det fritt fram for alle. Obs: Ikke spør om hjelp til oppgaver i dette underforumet.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
Frusterert

Er det lov å rable ned alt man vil på de 10 blanke sidene bak i formel boka?
Kan man utnytte plassen maksimalt og skrive ned oppgave-eksmpler etc etc?
Knut Erik
Tyrann
Tyrann
Innlegg: 549
Registrert: 15/01-2005 23:47

Ettersom jeg har hørt; JA.
Du kan rable ned så mye du overhodet får plass til i den boka der. :)
Knut Erik
Tyrann
Tyrann
Innlegg: 549
Registrert: 15/01-2005 23:47

Merk at dette bare gjelder for MATEMATIKK-formelsamlingen.
Om du f. eks har fysikk, har du ikke lov å skrive i fysikk-formelsamlingen. Den skal være ren som den var da du kjøpte den! :wink:
Gjest

Skulle ønske noen kunne forklare meg hvorfor man på matematikkeksamen har lov til å skrive på de blanke sidene, samt stort sett alle andre plasser i formelsamlingen (så lenge man ikke forstyrrer allerede trykket tekst), på 3KJ skriftlig eksamen har lov til å ha med 20 A4-sider stappet med Gud-vet-hva, mens man på skriftlig eksamen i 3FY kun har lov til å bruke en standard, "umodifisert", formelsamling?

Skriftlig eksamen i 3FY er da ikke på noen måte "lettere" enn verken matematikk- eller kjemieksamen, så hvorfor er det her kun tillatt med en blank formelsamling? :roll:
Gjest

Egentlig spiller det vel ingen rolle om du har notater eller ikke. Oppgavene er jo laget ut i fra om du har notater eller ikke. Slik som jeg har forstått det, er ordningen med 20 A4 sider med notater på kjemi-eksamen ny av året. Dvs at oppgavene til eksamen i år kommer til å vere noe annerledes enn tidligere år. Det kommer helt sikkert til å være flere oppgaver der du må tenke litt, og ikke så mange lette oppgaver med ettord- eller en setnings svar.
Gjest

Ja, du har antakelig et poeng der når det gjelder kjemieksamen, men matematikkeksamen kontra fysikkeksamen mht. formelsamlinger er jeg fremdeles ikke helt klok på (forskjellene der)...
Gjest

I min mening blir det i matte å holde styr på tallene, som du strengt tatt ikke kan ramse opp i et hefte, mens fysikk er å omforme, og bruke formlene, noe man mye lettere kan smugle inn i et lite hefte.
Trond
Cauchy
Cauchy
Innlegg: 229
Registrert: 15/09-2005 08:36

Idiotisk å ikke kunne ta med egne notater når man har prøve i matematikk. Eller ta med matematikk boka i det hele tatt. Poenget er å vise at man kan bruke matematikken, hvor problemet alltid vil være hukommelse. Bøker kan ikke hjelpe til å tenke, men viser hvordan man setter opp formler.
catch

for si det enkelt; det er ikke lovt og ta meg seg noen form for notater eller ekstramateriale til 3fy skriftlig eksamen; Formelheftet og bruksanvisning til kalkulator er de eneste hjelpemidler du har (og kalkis såklart).

I 3MX kan du rable ned hva du vil, det er til og med lovt til å printe rett ut fra nettet/kopiere løsningsforslag o.s.v og lime rett inn i formelboka. så lenge man ikke øker antallet sider i formelboka, (dvs at man kan sikkert presse inn hele pensum med og eksempler og alt, om man bare har liten nok skrift:) Du har også lovt til og ha med kalkulator bruksanvisning.
Svar