Er det noen som vet om det er publisert en bra innføring i Maple på norsk?
Jeg vil egentlig ikke kunne mer enn å skrive inn funksjoner og se hvordan de ser ut, med en og flere variable.
Maple
Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa
Du trenger ikke se på noen publisert innføring for det. Jeg kan skrive noen eksempler.
Du vil plotte f(x) = x^2 i intervallet (-2,2)
Eller så kan du først definere funksjonen f. Dette kan du gjøre på minst to forskjellige måter:
eller
Hvis du feks skal plotte tan(x) i intervallet (-2 [symbol:pi] , 2 [symbol:pi]) vil du se at y-aksen på figuren blir altfor stor. Dette løser du ved å slenge på en y = a..b, feks
Å definere funsksjoner med flere variable fungerer på samme måte, feks
eller
For å plotte en funksjon med to variable, bruker du plot3d:
Det finnes også mange andre plottefunksjoner. Feks kan du lage en liten animasjon:
Kanskje jeg kan fylle på med mer senere. Ellers kan du bruke hjelpefunskjonen i maple.
Du vil plotte f(x) = x^2 i intervallet (-2,2)
Kode: Velg alt
plot(x^2 , x = -2..2);
f := (x) -> x^2;
plot(f(x), x=-2..2);
f := unapply(x^2 , x);
plot(f(x), x=-2..2);
plot(tan(x) , x = -2*Pi..2*Pi , y = -5..5);
f := (x,y,z) -> x^2 + y^2 + z^2;
f := unapply(x^2 + y^2 + z^2 , x,y,z);
plot3d(x^2+y^2 , x=-1..1 , y=-1..1);
with(plots);
animate(plot , [b + x , x=-2..2] , b = -1..1);
Så fint, nå får jeg til å plotte enkle saker. Takker.
Har et område jeg har vansker med å tegne på arket, det er følgende:
The region in the first octant of 3-space that has finite volume and is bounded by the surfaces x=0, z=0, x+y=1 og z=y[sup]2[/sup].
Er det en grei sak å fremstille i Maple?
Har et område jeg har vansker med å tegne på arket, det er følgende:
The region in the first octant of 3-space that has finite volume and is bounded by the surfaces x=0, z=0, x+y=1 og z=y[sup]2[/sup].
Er det en grei sak å fremstille i Maple?
Jeg vet ikke om det er noen veldig enkle måter å gjøre dette på, unntatt å plotte hver side for seg. Noe jeg bruker ofte er å legge flere grafer inn i samme vindu (for å sammenligne). Da kan du feks bruke syntaxen
Merk at jeg lar den ene få en annen farge, og avslutter plottekommandoene med en : istedet for ;. Du kan selv prøve med en ; for å se hvorfor jeg gjør dette. Å gjøre dette i 3D fungerer på nøyaktig samme måte.
Feks på ditt problem har kan vi skrive
Dersom du vil kan du legge til de to flatene i xy-planet og yz-planet, slik at det ser ut som et solid stykke.
Andre plottefunksjoner som kan være verdt en titt er
implicitplot
implicitplot3d
for å plotte implisitte uttrykk, feks kulen x^2+y^2+z^2 = 1.
For å plotte i polarkoordinater eller kulekoordinater bruker du feks
Dvs vi bruker de samme kommandoene som tidligere, men vi spesifiserer hvilket koordinatsystem vi skal bruke.
with(plots);
figur1 := plot(x , x=0..2):
figur2 := plot(x^2 , x=0..2, color = black):
plots[display](figur1, figur2);
Feks på ditt problem har kan vi skrive
with(plots);
f := (x,y) -> y^2;
g := x -> 1-x;
figur1 := plot3d([x,y,y^2], x=0..1, y = 0..g(x)):
figur2 := plot3d([x,1-x,z], x=0..1, z = 0..f(0,1-x)):
plots[display](figur1, figur2);
Andre plottefunksjoner som kan være verdt en titt er
implicitplot
implicitplot3d
for å plotte implisitte uttrykk, feks kulen x^2+y^2+z^2 = 1.
For å plotte i polarkoordinater eller kulekoordinater bruker du feks
plot(1, theta=0..2*Pi, phi=0..Pi, coords = spherical)
Sist redigert av Bernoulli den 21/03-2006 19:19, redigert 1 gang totalt.
Takk for alt så langt, er ikke alt ovenfor jeg får til å funke i Maple, men.
Hva med når jeg vil se skjæringen mellom parabolidene z=10-x[sup]2[/sup]-y[sup]2[/sup] og z = 2(x[sup]2[/sup]+y[sup]2[/sup]-1)?
Hva med når jeg vil se skjæringen mellom parabolidene z=10-x[sup]2[/sup]-y[sup]2[/sup] og z = 2(x[sup]2[/sup]+y[sup]2[/sup]-1)?
Jeg har endret på en liten feil i koden over. Får du det til å funke nå da? Merk at dersom du skal bruke noen andre kommandoer enn bare plot og plot3d så bør / må du først skrive with(plots). Det holder at du gjør dette én gang i dokumentet ditt.
Så vidt jeg vet er det ikke noen enkle kommandoer for å plotte skjæringspunktene til to funksjoner. Du må bare være litt oppfinnsom og bruke det du allerede kan.
Feks kan du plotte begge funksjonene i samme vindu:
Merk at jeg bruker litt annen notasjon enn jeg har brukt tidligere.
Du kan plotte xy-koordinatene til skjæringskurven:
Dersom du må ha denne kurven i 3D kan du gjøre det på følgende tungvinne måte:
Dersom noen vet om en bedre måte å gjøre dette på kan de hversågod å si i fra.
Merk at jeg hele tiden skifter på notasjonen. Det finnes alltid flere måter å gjøre samme ting på
Vennligst fyr på med flere spørsmål. Jeg trenger å friske opp litt kunnskaper i Maple
Kanskje jeg kan legge på litt bilder senere...
Så vidt jeg vet er det ikke noen enkle kommandoer for å plotte skjæringspunktene til to funksjoner. Du må bare være litt oppfinnsom og bruke det du allerede kan.
Feks kan du plotte begge funksjonene i samme vindu:
with(plots);
plots[display](
plot3d(10-x^2-y^2,x=-3..3,y=-3..3) ,
plot3d(2*(x^2+y^2-1),x=-3..3,y=-3..3)
);
Du kan plotte xy-koordinatene til skjæringskurven:
f := (x,y)-> 10-x^2-y^2;
g := (x,y)-> 2*(x^2+y^2-1);
implicitplot(f(x,y)-g(x,y) = 0, x=-3..3,y=-3..3);
f := (x,y)-> 10-x^2-y^2;
g := (x,y)-> 2*(x^2+y^2-1);
losn := solve(f(x,y)-g(x,y) = 0, y);
sol1 := unapply(losn[1] , x);
sol2 := unapply(losn[2] , x);
plots[display](
plot3d([x , sol1(x), f(x,sol1(x))], x=-3..3, y=-3..3) ,
plot3d([x,sol2(x), f(x,sol2(x))], x=-3..3, y=-3..3), axes=normal
);
Merk at jeg hele tiden skifter på notasjonen. Det finnes alltid flere måter å gjøre samme ting på

Vennligst fyr på med flere spørsmål. Jeg trenger å friske opp litt kunnskaper i Maple

Sist redigert av Bernoulli den 21/03-2006 22:38, redigert 1 gang totalt.
Nå ble det, så utrolig tøft!
Det blir så mye lettere å se for seg diverse integral over figurer i rommet når man gjøre slikt.
Maple kan sikkert rekne ut det meste man ber det om. Burde lære meg å bruke det.
Takk igjen, veldig morsomt.
Det blir så mye lettere å se for seg diverse integral over figurer i rommet når man gjøre slikt.
Maple kan sikkert rekne ut det meste man ber det om. Burde lære meg å bruke det.
Takk igjen, veldig morsomt.

Hva gjør jeg galt her?
with(plots);
plots[display](
plot3d(2x + 2y,x=0..1,y=0..1) ,
plot3d(x^2+y^2-1,x=0..1,y=0..1)
);
Gir feilmeldingen "Error, (in plots/display) first argument must be a plot structure or list, set or array of plot structures".
with(plots);
plots[display](
plot3d(2x + 2y,x=0..1,y=0..1) ,
plot3d(x^2+y^2-1,x=0..1,y=0..1)
);
Gir feilmeldingen "Error, (in plots/display) first argument must be a plot structure or list, set or array of plot structures".
Du må huske på gangetegnene: 2*x+2*y
Hvilken versom av maple bruker du egentlig? Jeg fikk feilmeldingen "Error, missing operator or `;`", og markøren flytter seg automatisk til der feilen er (ofte).
Du bør absolutt legge på aksene, feks rett før ");" legger du til axes=normal
Hvilken versom av maple bruker du egentlig? Jeg fikk feilmeldingen "Error, missing operator or `;`", og markøren flytter seg automatisk til der feilen er (ofte).
Du bør absolutt legge på aksene, feks rett før ");" legger du til axes=normal
Maple 10.
Er noe rart, for hvis jeg f.eks. nå kopierer inn det jeg postet forleden, vil det ikke prøve å plottes, selv om det står på math, får bare ny linje. Må være noe fundamentalt jeg ikke har lært meg.
Er noe rart, for hvis jeg f.eks. nå kopierer inn det jeg postet forleden, vil det ikke prøve å plottes, selv om det står på math, får bare ny linje. Må være noe fundamentalt jeg ikke har lært meg.