Når jeg søker på youtube snakker alle om at stigningstallet kan finnes ved at man tar ett skritt ut fra konstantleddet og telle antall ruter opp til man treffer på grafen igjen. Stigningstallet er dermed antall ruter.
Men når jeg bruker denne metoden på oppgavene i boken får jeg feil. Der er stigninstallet alt fra brøk til negative tall.
Så hvordan finner man da stigningstallet egentlig?
Hvordan finne stigningstallet til fusjonen?
Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa
Hei, her er to korte youtube-videoer jeg har laget som viser hvordan vi kan tenke, både for å finne stigningstall og konstantledd for en lineær funksjon mellom to punkter, for to ulike eksempler. De to videoene viser også to litt ulike måter å finne konstantleddet på. I video nr. 2 blir også stigningstallet en brøk, slik du etterspør. Gjerne si fra om noe er uklart fra videoene så kan jeg forklare nærmere.
Eksempel 1: https://www.youtube.com/watch?v=pMk8lxXQNxE
Eksempel 2: https://www.youtube.com/watch?v=aSys6HRE2Do
Eksempel 1: https://www.youtube.com/watch?v=pMk8lxXQNxE
Eksempel 2: https://www.youtube.com/watch?v=aSys6HRE2Do
-
- Pytagoras
- Innlegg: 7
- Registrert: 30/03-2023 16:44
Hei,
Tusen takk for ett fint svar.
Din video var til stor hjelp. Du forklarer veldig enkelt og greit. Nå har jeg fortstått det og du virkelig hjalp meg.
Tusen takk
Tusen takk for ett fint svar.
Din video var til stor hjelp. Du forklarer veldig enkelt og greit. Nå har jeg fortstått det og du virkelig hjalp meg.
Tusen takk

Bruk eventuelt formelen: (y2-y1)/(x2-x1), da vil du få korrekt hver gangmatte_matte skrev: ↑13/04-2023 11:42 Når jeg søker på youtube snakker alle om at stigningstallet kan finnes ved at man tar ett skritt ut fra konstantleddet og telle antall ruter opp til man treffer på grafen igjen. Stigningstallet er dermed antall ruter.
Men når jeg bruker denne metoden på oppgavene i boken får jeg feil. Der er stigninstallet alt fra brøk til negative tall.
Så hvordan finner man da stigningstallet egentlig?
