Bøker om påstandslogikk

Det er god trening å prate matematikk. Her er det fritt fram for alle. Obs: Ikke spør om hjelp til oppgaver i dette underforumet.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
Aleks855
Rasch
Rasch
Innlegg: 6855
Registrert: 19/03-2011 15:19
Sted: Trondheim
Kontakt:

Jeg ser at i DiskMat-kurset på NTNU så brukes boka Discrete Mathematics and its Applications (8e.), men når jeg blar gjennom denne boka så ser jeg at logikk-kapitlet ikke går så dypt som jeg skulle ønsket. Man er såvidt innom De Morgans lover samt Modus Ponens/Tollens.

Da jeg tok DiskMat på det som den gang var HiST, så var det liknende, men vi gikk litt dypere inn på de andre logiske aksiomene, og førte bevis som stegvis bekrefter at to påstander er sanne. Du vet, sånne bevis der hver linje er annotert med hvilken lov som ble brukt osv.

Er det noen som vet om det finnes kurs som gjør et dypere dykk i påstandslogikken? Og i så fall, hvilke bøker bruker de?

Eventuelt, har dere mer direkte anbefalinger?
Bilde
Gustav
Tyrann
Tyrann
Innlegg: 4555
Registrert: 12/12-2008 12:44

Dette blir ren gjetning, men jeg tipper MAT1140 – Strukturer og argumenter på UiO går hakket mer i dybden (siden det emnet er på 10 sp kontra 7.5 sp på ntnu), og dekker omtrent det samme pensum som Diskret matematikk. Ser ut som det er blitt en trend å skjule mest mulig faginformasjon på dagens nettsider så jeg klarte ikke å finne ut hvilken pensumbok som brukes.

Edit: etter 2 sekunders googling fant jeg ut at pensumboka var Tamara J. Lakins "The tools of mathematical reasoning", AMS 2016.

pdf av Lakins: https://swab.zlibcdn.com/dtoken/3ef130b ... 268773174e

Her er en pdf av en annen bok om emnet https://people.math.sc.edu/girardi/m300 ... rom2-1.pdf
Aleks855
Rasch
Rasch
Innlegg: 6855
Registrert: 19/03-2011 15:19
Sted: Trondheim
Kontakt:

Virker som de også stopper litt raskere enn jeg hadde foretrukket. Men Lakins har litt mer sysling med sannhetstabeller som jeg synes er et viktig punkt. Dog ikke så mye bevisføring i form av reduksjoner av sammensatte påstander.

Tror jeg har sett gjennom 10-12 bøker nå, men alle går bare såvidt innom påstandslogikk før de går videre på mengdelære, tallteori osv.
Bilde
Gustav
Tyrann
Tyrann
Innlegg: 4555
Registrert: 12/12-2008 12:44

Aleks855 skrev: 29/04-2022 23:29 Virker som de også stopper litt raskere enn jeg hadde foretrukket. Men Lakins har litt mer sysling med sannhetstabeller som jeg synes er et viktig punkt. Dog ikke så mye bevisføring i form av reduksjoner av sammensatte påstander.

Tror jeg har sett gjennom 10-12 bøker nå, men alle går bare såvidt innom påstandslogikk før de går videre på mengdelære, tallteori osv.
Du får skrive ditt eget kompendium som går mer i dybden :D
Aleks855
Rasch
Rasch
Innlegg: 6855
Registrert: 19/03-2011 15:19
Sted: Trondheim
Kontakt:

Er det virkelig så mye å be om at noen har skrevet den perfekte boka, og noen andre finner den for meg? :lol:
Bilde
Gustav
Tyrann
Tyrann
Innlegg: 4555
Registrert: 12/12-2008 12:44

Aleks855
Rasch
Rasch
Innlegg: 6855
Registrert: 19/03-2011 15:19
Sted: Trondheim
Kontakt:

Den var ikke dum, men den var litt kronglete skrevet. F. eks:

Bilde

Når du sier det, så er det kanskje ikke så ufattelig å lage et eget kompendium. Jeg er ikke bombesikker på at jeg ville stolt på meg selv til å lage en perfekt første versjon, men hvis kompendiet er et LaTeX-prosjekt på Github, så hadde det jo vært lett å få input.
Bilde
Gustav
Tyrann
Tyrann
Innlegg: 4555
Registrert: 12/12-2008 12:44

Det blir nok iallfall veldig lærerikt for din egen del. Bare si fra hvis du trenger feedback. Jeg tar gjerne en titt :)
Svar