Kjemi

Det er god trening å prate matematikk. Her er det fritt fram for alle. Obs: Ikke spør om hjelp til oppgaver i dette underforumet.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
Kjels97
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 9
Registrert: 20/12-2021 17:57

Jeg lurer på en oppgave til, 6.6.3 i aqua 1 boka:

H20(g) + CO(g) (likevekt pil begge veger) H2(g) + CO2 (g) delta H>0

a) i et lukket kar med volum 10L har vi en blanding som består av 1,4 mol H2, 0,80 mol C02, 2,2 mol H2O og 0,40 mol CO. verien av likevektskonstanten ved den temperaturen vi har her, er 0,90. undersøk om blandingen er i likevekt, bestem i hvilke reting reaksonen ville ha gått for å oppnå likevekt.

Jeg har fått til oppg A, og fikk 1.3 som svar. Det betyr at Q > K, som betyr at reaksjonen forskyves mot venstre ved likevekt. Det står i oppgaveteksten at reaksjonen er endoterm, betyr det at den er eksoterm mot venstre og endoterm mot høyre ?, og at når karet varmes opp, så vil reaksjonen forskyves mot høyre (?) Samtidig som at det tilføres mer CO2 fra produktsiden, som fører til at reaksjonen vil forskyves tilbake til venstre (?). Det er mer logisk at de ytre påvirkningene bidrar til å forskyve reaksjonen mot venstre gi og med at det produseres mer reaktant enn produkt når blandingen går mot venstre i utgangspunktet.

b) vi tilfører straks 0,60 mol CO2 til karet, samtidig som vi øker temperaturen. når likevekten har innstilt seg er det 0,60 mol CO i karet. regn ut verdien av likevektskonstanten ved denne nye temperaturen.

Her har jeg satt opp et skjema med oversikt over stoffmengde ved start, under endring, og stoffmengde etter oppvarming, og slik jeg har forstått oppgaven så er stoffmengden ved start på CO2 0.8 mol, men i følge fasiten er den på 1.4 mol (?) Hvorfor det ? er det fordi at CO2 tilføres 0.6 mol samtidig som reaksjonen varmes opp ?

Mvh forvirret kjemi privatist.
Svar