Eksamenstips: ALLE kan mestre realfag

Det er god trening å prate matematikk. Her er det fritt fram for alle. Obs: Ikke spør om hjelp til oppgaver i dette underforumet.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
Realfagsprivatist
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 1
Registrert: 08/11-2021 17:12

Hei,
Denne tråden er spesielt dedikert til de som har en illusjon om at de alltid vil være dårlig i realfag.
Jeg postet for litt over siden følgende tråd: viewtopic.php?f=4&t=52030
På dette tidspunktet hadde jeg helt siden ungdomsskolen overbevist meg selv om at jeg var dårlig i realfag (tross for en interesse i det), og aldri kom til å bli dyktig i det.

Siden mitt forrige innlegg har jeg tatt eksamen i:
- Fysikk 1
- Kjemi 1+2
- Matematikk T1
- Matematikk R1
Jeg fikk følgende på eksamen:
6 i fysikk 1
6 i kjemi 1
5 i kjemi 2
6 i t-matematikk
5 i R1-matematikk

Jeg var så overbevist om at min skjebne var å alltid være dårlig i realfag, at det hindret meg fra å faktisk lære. Jeg lærte at realfag og oppgaveløsning er en modningssak, og med tid vil du lære deg å tenke og sortere informasjon slik at det blir enklere for deg å "lese mellom linjene" og gjennkjenne mønster. Det er skikkelig gøy når du faktisk forstår det! Nå ligger jeg svært godt til å få opptak på medisin i Oslo til vårsemesteret.

Mine studietips til dere som sliter med realfag er:
- Gode studierutiner og vaner, gjerne les på et fast sted hvor det er lite distraksjon!
- Emnene bygger ofte på hverandre, forstå grunnleggende stoff før du jobber med det som er mere utfordrende
- Når du prøver å løse en oppgave med tekst, prøv å formuler det matematisk (dersom mulig)
- Ikke vær redd for å mislykkes når du løser oppgaver, prøv heller å mislykkes fremfor å sjekke løsningsforslag når du ikke forstår. Du lærer langt bedre av å mislykkes enn å se på løsningsforslag!

Overfladiske tips til muntlig-praktisk eksamen:
1) LES KOMPETANSE/LÆREPLANMÅL!!! Jeg begikk selv feilen av å ikke gjøre dette først. Ut fra disse vil du kunne sortere viktig informasjon ut ifra mindre viktig informasjon.

2) Rød tråd gjennom HELE pensumet.
La oss for eksempel si du trekker «syrer og baser» som tema på kjemi 1 muntlig-praktisk eksamen. Snakker du bare om syrer og baser vil du kunne forvente 4 eller 5 (om sensor er grei); gitt at du presterer på den praktiske delen.
Din oppgave for å nå 5-6 nivå på presentasjonen alene vil være å flette inn mest mulig relevant stoff fra andre læreplanmål, mao: temaer (Pass på at du ikke snakker om noe som er helt irrelevant):
Siden det er baser og syrer kan du sette opp følgende reaksjonslikning:
CH3COOH + H2O —> CH3COO^- + H3O^+
- Ut fra likninga vil du kunne inkludere relevante læreplansmål:
- Likevekt (hvordan og hvorfor oppstår det?)
—> Le Chateliers prinsipp og gunstige kollisjoner.
Videre:
- Type binding (sterk/svak? hvorfor?)
- Polaritet og løselighet (hvorfor?)
Du kan selvfølgelig inkludere langt mer, men prøv å se hva grunnprinsippene er i kjemi, og hva som går igjen i hvert kapittel, det er nettopp dette sensor er ute etter! Sensor sin oppgave er å hjelpe deg, men det er et STORT pluss om du tar initiativ her selv, på denne måten viser du bred kompetanse.

3) Øv deg på presentasjon og ikke minst fagterminologi: Skriv 6-8 ulike temaer eller problemstillinger fra pensumet og legg det i et glass eller lignende. Trekk en tilfeldig, og prøve å holde en så lang presentasjon som mulig hver gang. Øv hver dag, gjerne om morgenen, før seng og når du kommer hjem. Lag gode forberedelsesark til eksamensdagen i ulike temaer, slik at når du trekker tema på eksamen, så har du allerede et ark du kan «kopiere og lime inn» fra :-)

4) Ta på frakk, vernebriller og hansker om nødvendig. Snakk om sikkerhet, og nevn navn på utstyret du bruker på praktisk del. Dette vil gjøre sensor fornøyd :-)

Skriftlig eksamen:
- Mitt eneste tips her er egentlig bare å se på gamle eksamensoppgaver.. Jeg opplevde skriftlig nært umulig å få 6 på skriftlig eksamen, spesielt kjemi 2. Mye går igjen, men noen ting vil du aldri kunne forberede deg til.
Svar