Når er det greit å gi opp helt på Matematikk?

Det er god trening å prate matematikk. Her er det fritt fram for alle. Obs: Ikke spør om hjelp til oppgaver i dette underforumet.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
JammJ
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 3
Registrert: 30/01-2021 23:31

Jeg er en mann i 20-årene som for 100 dager siden startet et prosjekt det jeg ville ta opp flere fag fra videregående for å forberede karakterer. Først starter jeg med å se gjennom Matematikk 1P skoleboka, men det var absolutt for vanskelig.

Så fant jeg en anbefaling på dette forumet: "Matematikk på nytt" av John Haugan, som begynner helt fra barneskole nivå...men selv med denne boken, som har hensikten å hjelpe dumme folk som meg, er det forsatt for vanskelig. Jeg er bare på kapittel 2 etter cirka 100 dager, og det er ingen framgang.

Det jeg lurer på er hvor vanskelig kommer livet til å være hvis man gir opp på all matematikk som ikke er helt nødvendig. Alså bare regninger og kjøpe ting og slikt. Kommer jeg til å angre dette? Jeg er så utrolig dum at selv barneskole matematikk får meg nesten til å gråte. Da tenker jeg nesten at dette er gener eller en naturlig faktor som gjør meg dårlig i matematikk.
Aleks855
Rasch
Rasch
Innlegg: 6855
Registrert: 19/03-2011 15:19
Sted: Trondheim
Kontakt:

"Når er det greit å gi opp" er ikke akkurat et spørsmål vi kan hjelpe deg med. Det er ingen her som kan ta den avgjørelsen for deg. Litt fordi det ikke er mulig for oss å vite hva roten til problemet er gitt at vi har null detaljer om det, men mest fordi problemet kan være av psykiatrisk art, og det er ikke noe man oppsøker fremmede på internett for å løse. Dessuten tror jeg du vet at hvis noen her sier "bare gi opp", så er det noe som ikke tar deg seriøst.

At du har prøvd to bøker og ikke kommet noen vei betyr ikke at alt er tapt. Det kan bety så mye som at bøker ikke er det riktige midlet for egenlæring for deg. Vi har alle forskjellige preferanser. Det kan hende en privatlærer hadde løst alle problemene dine. Det kan hende det fins videoer på internett som hadde vært riktig teskje. Eller en kombinasjon av både bøker og videoer?

Hvis du satt i 20 dager og ikke kom av flekken, og deretter gjorde det samme i 80 dager til, så må man spørre hvorfor du ikke prøvde en annen metodikk.
Bilde
Svar