Bøker som blir brukt på vgs i dag

Det er god trening å prate matematikk. Her er det fritt fram for alle. Obs: Ikke spør om hjelp til oppgaver i dette underforumet.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
Cipher
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 1
Registrert: 22/08-2021 19:13

Hei.

Det er 4 år siden jeg gikk ut av vgs, og har nå lyst å ta litt selvstudie på realfagene som jeg hadde. Jeg ser at mye er endret både når det gjelder kompetanseplan og pensumbøker siden den gang, derfor lurer jeg på hva bøker som er brukt per nå i følgende fag: 1T, R1+2, Fysikk 1+2 og Kjemi 1+2.

Mange takk på forhånd. :D
Heraclitus
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 8
Registrert: 19/08-2021 22:43

De bøkene jeg brukte for pensum; sinus 1T, sinus R1, ergo fysikk 1 og aqua kjemi 1.
MarcusHenriksen
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 2
Registrert: 11/09-2021 11:48

Jeg leter for tiden etter slike bøker til sønnen min, så jeg lurer også på hvilke bøker som er best å kjøpe. Selv har jeg lest mye og forsker på spørsmålet om økonomisk leseferdighet. Etter råd fra min venn på nettstedet https://smalan-norge.com/sms-lan ble jeg kjent med selskapene som tilbyr SMS-utlånstjenester. Disse forholdene syntes jeg var ganske gunstige hvis du trenger et hurtiglån.
Sist redigert av MarcusHenriksen den 01/10-2021 11:43, redigert 1 gang totalt.
Aleks855
Rasch
Rasch
Innlegg: 6855
Registrert: 19/03-2011 15:19
Sted: Trondheim
Kontakt:

Det er ikke alltid lett å si hva som er "best". Det er en smakssak, og boka én person liker best er ikke nødvendigvis den beste for alle. Jeg ville anbefalt å sjekke hvilke bøker som brukes ved den skolen sønnen din skal gå på, og kjøpe deretter.
Bilde
nevilleleslie
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 7
Registrert: 16/07-2021 11:30

Nowadays, most science books, more or less, cover the same syllabus. However, there will be some minor changes like one book might focus on one particular topic more than the other or one might have well-explained examples and the other might have difficult to understand language. In general, all of them cover the main points. Additionally, different high schools follow different curriculums like IB curriculum or GCSE syllabus; hence they have different books. It is better to ask around your local high school about which books are currently being studied but here are some of my recommendations as well: Modern Chemistry (by Holt, Rinehart, Winston) and Fundamentals of Physics I: Mechanics, Relativity, and Thermodynamics by R. Shankar. Adding to that, I would strongly recommend going over the content on khanacademy.org related to Physics and Chemistry. Khan Academy covers most of the content taught in high school very comprehensively and is highly recommended if you are self-studying.
Svar