Spam-problematikken

Det er god trening å prate matematikk. Her er det fritt fram for alle. Obs: Ikke spør om hjelp til oppgaver i dette underforumet.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Gustav
Tyrann
Tyrann
Innlegg: 4555
Registrert: 12/12-2008 12:44

Den økende mengden falske innlegg av bot-er bør det gjøres noe med, før hele forumet går under. Motivasjonen for å både svare på innlegg, og lese nye poster, faller i takt med flere og flere bot-innlegg. :cry:
Kay
Abel
Abel
Innlegg: 684
Registrert: 13/06-2016 19:23
Sted: Gløshaugen

Er det mulig for oss å innføre et mindre intrusivt captcha system? Det kan hvertfall være med på å mitigere problemet.
Aleks855
Rasch
Rasch
Innlegg: 6855
Registrert: 19/03-2011 15:19
Sted: Trondheim
Kontakt:

En stor del av problemet er boter som lager seg brukere, slik at de kan lage en tråd, og en uke senere, redigere innlegget sitt med spam-lenker, slik at de faller under radaren til moderatorene.

Jeg tror prosessen med å lage bruker burde involvere en litt bedre captcha en det som ligger til rette nå, som alltid har samme svar.
Bilde
Emilga
Riemann
Riemann
Innlegg: 1552
Registrert: 20/12-2006 19:21
Sted: NTNU

Jeg er enig med dere ovenfor.

Botene gjør det også vanskeligere å moderere. Er f.eks. dette innlegget skrevet av en bot som senere kommer til å redigere inn en spam-lenke?
Mattebruker

Beklager , men er ikkje heilt fortruleg med språkbruken. Kva meinest med

1) -------------- en bot ?

2) ---------------- ei spam-lenke ?

Helsing

Interessert lesar
Emilga
Riemann
Riemann
Innlegg: 1552
Registrert: 20/12-2006 19:21
Sted: NTNU

En "bot" (evt. "robot") er et automatisert dataprogram som skriver innlegg på forumet. Til forskjell fra vanlige brukerinnlegg, der det er et ekte menneske med et spørsmål i andre enden, er hensikten med botene sine innlegg å reklamere for diverse tvilsomme nettsider. (Enten direkte, ved at andre brukere på dette forumet klikker på lenkene i innlegget, eller indirekte, ved at disse tvilsomme nettsidene får bedre "rykte" hos søkemotorer som Google som følge av at dette forumet linker til sidene.) Det er dette jeg refererer til som "spam-lenker". ("Spam" oversettes gjerne til "søppelpost" på norsk.)

En måte å bli kvitt disse botene på er ved å gjøre det vanskeligere for dataprogram å registrere seg som brukere, uten at det samtidig blir vanskeligere for mennesker å registrere seg som brukere.
Aleks855
Rasch
Rasch
Innlegg: 6855
Registrert: 19/03-2011 15:19
Sted: Trondheim
Kontakt:

Emilga skrev:Jeg er enig med dere ovenfor.

Botene gjør det også vanskeligere å moderere. Er f.eks. dette innlegget skrevet av en bot som senere kommer til å redigere inn en spam-lenke?
Garantert. Det er et vanlig mønster at disse botene har et brukernavn som inkluderer et fullt, men arbitrært, engelsk navn.
Bilde
Kay
Abel
Abel
Innlegg: 684
Registrert: 13/06-2016 19:23
Sted: Gløshaugen

Aleks855 skrev:
Emilga skrev:Jeg er enig med dere ovenfor.

Botene gjør det også vanskeligere å moderere. Er f.eks. dette innlegget skrevet av en bot som senere kommer til å redigere inn en spam-lenke?
Garantert. Det er et vanlig mønster at disse botene har et brukernavn som inkluderer et fullt, men arbitrært, engelsk navn.
Hva med å kreve at gjestebrukere må gjennom en captcha for å skrive innlegg?
Aleks855
Rasch
Rasch
Innlegg: 6855
Registrert: 19/03-2011 15:19
Sted: Trondheim
Kontakt:

Kay skrev:
Aleks855 skrev:
Emilga skrev:Jeg er enig med dere ovenfor.

Botene gjør det også vanskeligere å moderere. Er f.eks. dette innlegget skrevet av en bot som senere kommer til å redigere inn en spam-lenke?
Garantert. Det er et vanlig mønster at disse botene har et brukernavn som inkluderer et fullt, men arbitrært, engelsk navn.
Hva med å kreve at gjestebrukere må gjennom en captcha for å skrive innlegg?
Er ikke DET påkrevd allerede? Det tok jeg som en selvfølge.
Bilde
Mattebruker

Takk til Emilga for eit oppklarande svar !

Mvh

Interessert lesar
Kay
Abel
Abel
Innlegg: 684
Registrert: 13/06-2016 19:23
Sted: Gløshaugen

Aleks855 skrev:
Er ikke DET påkrevd allerede? Det tok jeg som en selvfølge.
Vi har en slags captcha, men den virker ikke forferdelig sofistikert. Er mulig den er nok, ikke vet jeg.
Gustav
Tyrann
Tyrann
Innlegg: 4555
Registrert: 12/12-2008 12:44

Tidligere i høst syns jeg det var enkelt å gjennomskue innlegg skrevet av spamboter; de var gjerne preget av en direkte oversettelse fra engelsk, med et kunstig språk som ingen norsktalende ville brukt. Men nå i det siste har jeg registrert innlegg som påviselig er skrevet av boter, men som er så godt og naturlig formulert at jeg aldri ville funnet på å tro at de var det. Når det har blitt såpass vanskelig å skille ut hva som er skrevet av ekte mennesker, og hva som er skrevet av en bot, så merker jeg at jeg kvier meg litt for å besvare noe som helst her inne, siden jeg ikke har lyst til å bruke tid på å svare en robot som i etterkant legger inn linker jeg ikke vil assosieres med. Det har rett og slett utviklet seg negative følelser knyttet til å delta aktivt på forumet, og jeg antar mange andre vil ha samme oppfatning. Derfor håper jeg admin tar denne problemstillingen på alvor, hvis ikke frykter jeg at mange faste forumbrukere vil melde seg ut etterhvert.
Aleks855
Rasch
Rasch
Innlegg: 6855
Registrert: 19/03-2011 15:19
Sted: Trondheim
Kontakt:

men som er så godt og naturlig formulert at jeg aldri ville funnet på å tro at de var det
Ofte fordi de er bare kopiert fra noe som på et punkt VAR skrevet av en person. Problemet er at de ofte henter norskspråklige innlegg fra andre forum, og limer det inn her.

Jeg blir også veldig oppgitt. Jeg har gått i fella med å svare på slike innlegg, sannsynligvis flere ganger enn jeg vet om.

Ønsker også at administratorene gjør seg kjente med forumet igjen. Det er ingen hemmelighet at forumet er gammelt og begynner å vise tegn på det. Mange av adressene på forumet er ikke lengre dekt av SSL-sertifikat heller, så man får tidvis "NOT SECURE"-advarsler fra nettleseren.
Bilde
Aleks855
Rasch
Rasch
Innlegg: 6855
Registrert: 19/03-2011 15:19
Sted: Trondheim
Kontakt:

Begynner å se ut som at administratorene ikke har så mye interesse her lengre.
Bilde
Gustav
Tyrann
Tyrann
Innlegg: 4555
Registrert: 12/12-2008 12:44

Virker dødt ja. Synd.
Svar