Spam-problematikken

Det er god trening å prate matematikk. Her er det fritt fram for alle. Obs: Ikke spør om hjelp til oppgaver i dette underforumet.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

administrator
Sjef
Sjef
Innlegg: 883
Registrert: 25/09-2002 21:23
Sted: Sarpsborg

Vi har lenge tenkt å fornye forumet, og nå er det tydeligvis tid for det. Vi kommer tilbake til saken.
Mvh
Kenneth
Vaktmester
World works; done by its invalids
World works; done by its invalids
Innlegg: 827
Registrert: 26/04-2012 09:35

Gustav skrev:Virker dødt ja. Synd.
Ikke noen tvil om at jeg har fulgt dårlig med i den senere tid - ikke så lett å få det til å få dagen til å gå opp med jobb og små barn, og da blir det dessverre lett å nedprioritere slike ekstraprosjekter selv om man ikke egentlig har gjort det.

Ser at denne tråden har ligget ute siden desember, og jeg ble først oppmerksom på det nå. Det er lov å sende meg en PM om noen føler at det er noe jeg burde sett. PMer leser jeg alltid.

Vi har tidligere hatt noen utrolig enkle spørsmål som captcha, fordi jeg ønsket at terskelen for å delta på forumet skulle være så lav som mulig. Når det nå betyr at det blir så mye spam på forumet at moderatorene blir lei så er jo det utrolig ugreit. Spesielt med tanke på at moderatorjobben var tenkt som en jobb som kun gav litt økt status til verdifulle bidragsytere uten at det skulle være noe jobb forbundet med det.

Jeg har nå endret på innstillingen i forumet, slik at det blir en mer avansert captcha - håper det har en effekt. Det er vel egentlig en litt vanskelig form for spam å kjempe mot dette her - hvis jeg forstår det korrekt er det snakk om AI-genererte innlegg som lurer moderatorene til å ikke slette dem når man ser dem første gang, og så endres teksten til spam-innhold senere. Den er både vanskelig å gjøre noe mot teknisk, og så er det den følelsesmessige kostnaden for brukere som tar det AI-genererte innlegget på alvor og bruker tid på å besvare innlegget.
Vaktmester
World works; done by its invalids
World works; done by its invalids
Innlegg: 827
Registrert: 26/04-2012 09:35

Jeg tar gjerne i mot forslag til løsninger på Spam-problematikken hvis det er noen som har det...

Vanskligere captcha? Har endret denne innstillingen nå.
Forby gjestebrukere?
Masseslette registrerte brukere med få innlegg?

Antar vi ikke er det eneste forumet som har disse problemene, så noen må vel ha tenkt igjennom dette før.
Vaktmester
World works; done by its invalids
World works; done by its invalids
Innlegg: 827
Registrert: 26/04-2012 09:35

Aleks855 skrev:Ønsker også at administratorene gjør seg kjente med forumet igjen. Det er ingen hemmelighet at forumet er gammelt og begynner å vise tegn på det. Mange av adressene på forumet er ikke lengre dekt av SSL-sertifikat heller, så man får tidvis "NOT SECURE"-advarsler fra nettleseren.
Skal forsøke å følge bedre med. Tar gjerne i mot en PM dersom du oppdager lenker som ikke funger lenger :-)
Vaktmester
World works; done by its invalids
World works; done by its invalids
Innlegg: 827
Registrert: 26/04-2012 09:35

Etter at jeg endret captchaen kom plutselig en helt ekstrem mengde spam. Har derfor disablet posting av gjestebrukere inntil vi får summet oss og finner ut av hvordan vi kan ta tak i problemet. Inntil videre må man lage seg bruker og logge inn for å stille spørsmål.
Aleks855
Rasch
Rasch
Innlegg: 6855
Registrert: 19/03-2011 15:19
Sted: Trondheim
Kontakt:

Jeg vet vi har enkelte brukere som har brukt gjestebrukere konsekvent opp til nå. "Mattegjest" har vært en spesielt dyktig bidragsyter.

Vi har tidvis oppfordret ham til å lage bruker, men han ga lyd om problemer med å registrere seg. Den klassiske "eposten din er allerede i bruk" ved registrering, og "epost ikke funnet" ved login. Kanskje du har en epost de kan kontakte ved slike problemer? Så kan vi håpe han ser det her. Mulig brukeren bare må hard-slettes i databasen slik at vedkommende kan registrere seg på nytt. Slikt har en tendens til å skje hvis enkelte flagg settes i en ugunstig kombinasjon ved et uhell.
Bilde
Vaktmester
World works; done by its invalids
World works; done by its invalids
Innlegg: 827
Registrert: 26/04-2012 09:35

Dersom Mattegjest ser dette, så kan han sende en mail til cosinus@matematikk.net for å få hjelp (av meg) til å lage en bruker som fungerer. :-)

Har nettopp brukt morgenen min til å slette kanskje hundre spam-meldinger fordi jeg ikke hadde klart å disable gjestebrukere for alle underforum. Tror jeg nå har slått av gjestebrukere for alle forum, så får vi tenke på hvordan vi gjør dette fremover...

Mvh,
Vaktmester
Gustav
Tyrann
Tyrann
Innlegg: 4555
Registrert: 12/12-2008 12:44

Vaktmester skrev:
Gustav skrev:Virker dødt ja. Synd.
Ikke noen tvil om at jeg har fulgt dårlig med i den senere tid - ikke så lett å få det til å få dagen til å gå opp med jobb og små barn, og da blir det dessverre lett å nedprioritere slike ekstraprosjekter selv om man ikke egentlig har gjort det.
Forståelse for den. Godt å høre at du er på ballen igjen :)
Vaktmester
World works; done by its invalids
World works; done by its invalids
Innlegg: 827
Registrert: 26/04-2012 09:35

Gustav skrev:Forståelse for den. Godt å høre at du er på ballen igjen :)
Takk for det! :-)
Aleks855
Rasch
Rasch
Innlegg: 6855
Registrert: 19/03-2011 15:19
Sted: Trondheim
Kontakt:

Kode: Velg alt

User dbuser already has more than 'max_user_connections' active connections [1203]
Ville anbefalt å øke max_user_connections i tråd med økning i trafikken på forumet. Denne feilmeldinga begynner å bli trasig nå, spesielt i "rushen" på ettermiddagen.
Bilde
Vaktmester
World works; done by its invalids
World works; done by its invalids
Innlegg: 827
Registrert: 26/04-2012 09:35

Aleks855 skrev:Ville anbefalt å øke max_user_connections i tråd med økning i trafikken på forumet. Denne feilmeldinga begynner å bli trasig nå, spesielt i "rushen" på ettermiddagen.
Takk for meldingen. Jeg har sett litt på hva som kan være utfordringen, og finner ikke noen veldig kjapp fiks, dessverre. Forumet ligger på en delt database hvor vi ikke selv kan sette max_user_connections til mer enn 30. Så er spørsmålet hvorfor vi når 30 samtidige tilkoblinger. Jeg tenker det kan være noen tilkoblinger som henger litt lenge, men det kan også hende at belastningen på forumet rett og slett er så stor i perioder at vi når grensen. I så fall må vi sette opp vår egen database hvor vi selv kan sette variablen max_user_connections .

Skal forske litt videre på problemet, men send meg gjerne en melding via cosinus@matematik.net hvis problemet blir verre.

Mvh,
Vaktmester
Vaktmester
World works; done by its invalids
World works; done by its invalids
Innlegg: 827
Registrert: 26/04-2012 09:35

Morsomt nok fikk jeg feilmeldingen da jeg skrev forrige innlegg. Ser ut som forumet rett og slett er litt for mye brukt for den databasen vi har. Sjekket belastningen, og antall tilkoblinger varierte mellom 2 og 24, og da er det ikke vanskelig å skjønne at det kan bli utfordrende i "rushtiden" Aleks snakker om. Løsningen blir nok da å flytte til en annen database, og da kan jeg ikke love at det skjer med det aller første, men jeg er i alle fall klar over problemet.
Svar