Anvendelser av dyp læring i matematikk.

Det er god trening å prate matematikk. Her er det fritt fram for alle. Obs: Ikke spør om hjelp til oppgaver i dette underforumet.

Anvendelser av dyp læring i matematikk.

Innlegg trikaldevs2 » 01/09-2020 09:00

Hei alle,

Nylig har jeg studert nevrale nettverk, og jeg fant noen interessante artikler som brukte NN for å tilnærme løsninger på PDE. Det er noen fordeler og ulemper ved å bruke NN-er for å gjøre dette i motsetning til konvensjonelle numeriske metoder, men jeg synes selve ideen er fascinerende. Er det noen andre anvendelser av NNs til matematikk som du kjenner til? Jeg vil tro at det vil være mye potensiale for deres bruk i numerisk analyse og optimalisering og kanskje i automatisert teoribevis, men fra det jeg har sett, er dette ikke så vanlig. Er det også noen iboende begrensninger knyttet til bruk av NN i matematikk? Jeg føler at blackbox-naturen til mange dype læringsmodeller kan hindre muligheten til å finne teoretiske feilgrenser og betingelser for å garantere konvergens, noe som kan forklare hvorfor de ikke er mer utbredt i matematikk.
trikaldevs2 offline
Fibonacci
Fibonacci

Re: Anvendelser av dyp læring i matematikk.

Innlegg Kran » 08/09-2020 01:59

Du vil kanskje finne denne artiklene ibteressant:
How close are computers to automating mathematical reasoning?
Kran offline

Re: Anvendelser av dyp læring i matematikk.

Innlegg SveinR » 08/09-2020 11:36

trikaldevs2 er en spambot (som det har kommet flere av i forumet i det siste, som skriver ganske kronglete spørsmål med merkverdig språk, og har lenker til diverse nettsider enten i teksten eller i signaturen - noen venter med å legge inn lenkene til noen har svart på tråden). Vil anbefale at man ikke bruker tid og krefter på å svare på spørsmål disse spambotene stiller. Vil normalt slette emnene deres men lar denne stå som et eksempel på hvordan de gjerne ser ut.
SveinR offline
Brahmagupta
Brahmagupta

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 23 gjester