Prime Number Theorem

Det er god trening å prate matematikk. Her er det fritt fram for alle. Obs: Ikke spør om hjelp til oppgaver i dette underforumet.

Prime Number Theorem

Innlegg marvelsferb7 » 27/08-2020 03:50

Målet mitt er å forstå (det grunnleggende) av et primtals teorem bevis. Min nåværende kunnskap om matematikk går ut på om Calc 2 (selvlært) med en viss grunnleggende forståelse av tallteori (ting jeg plukket opp på et kryptokurs). Jeg antar at jeg trenger mye mer bakgrunn i tallteori for å forstå et bevis for primtallsteoremet. Kan noen anbefale et sted å begynne? Er det noen konkrete ting jeg bør se på (kanskje forskjellig fra tallteori)? Vil du si at det er til og med mulig og verdt innsatsen å sikte mot noe sånt på mitt nåværende nivå, eller mangler jeg håpløst bakgrunn?

Jeg vil være takknemlig for alle som peker meg i riktig retning.tweakbox appvalley https://vlc.onl/
Sist endret av marvelsferb7 den 29/08-2020 08:05, endret 1 gang
marvelsferb7 offline
Fibonacci
Fibonacci

Re: Prime Number Theorem

Innlegg Gjest » 27/08-2020 11:47

marvelsferb7 skrev:Målet mitt er å forstå (det grunnleggende) av et primtals teorem bevis. Min nåværende kunnskap om matematikk går ut på om Calc 2 (selvlært) med en viss grunnleggende forståelse av tallteori (ting jeg plukket opp på et kryptokurs). Jeg antar at jeg trenger mye mer bakgrunn i tallteori for å forstå et bevis for primtallsteoremet. Kan noen anbefale et sted å begynne? Er det noen konkrete ting jeg bør se på (kanskje forskjellig fra tallteori)? Vil du si at det er til og med mulig og verdt innsatsen å sikte mot noe sånt på mitt nåværende nivå, eller mangler jeg håpløst bakgrunn?

Jeg vil være takknemlig for alle som peker meg i riktig retning.

kompleks analyse,spesialfunksjoner og analytisk tallteori
Gjest offline

Re: Prime Number Theorem

Innlegg Hege Baggethun2020 » 30/08-2020 21:22

Gjest skrev:
marvelsferb7 skrev:Målet mitt er å forstå (det grunnleggende) av et primtals teorem bevis. Min nåværende kunnskap om matematikk går ut på om Calc 2 (selvlært) med en viss grunnleggende forståelse av tallteori (ting jeg plukket opp på et kryptokurs). Jeg antar at jeg trenger mye mer bakgrunn i tallteori for å forstå et bevis for primtallsteoremet. Kan noen anbefale et sted å begynne? Er det noen konkrete ting jeg bør se på (kanskje forskjellig fra tallteori)? Vil du si at det er til og med mulig og verdt innsatsen å sikte mot noe sånt på mitt nåværende nivå, eller mangler jeg håpløst bakgrunn?

Jeg vil være takknemlig for alle som peker meg i riktig retning.

kompleks analyse,spesialfunksjoner og analytisk tallteori

Hei,

det finnes flere bevis for primtallsteoremet. Det analytiske beviset krever som nevnt over god kunnskap om residue-kalkulus, integrasjon over konturer, samt kjennskap til spesialfunksjoner og analytisk tallteori. Det elementære beviset for primtallsteoremet (ved Atle Selberg og Paul Erdös, 1949) er svært komplisert, men kan i prinsippet forstås av alle som har kjennskap til elementær kalkulus.

Hilsen Hege.
[tex]\sum_{y<n\leq x}a(n)f(n) = A(x)f(x)-A(y)f(y)-\int_{y}^{x}A(t)f'(t)dt[/tex]
Hege Baggethun2020 offline
Noether
Noether

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 28 gjester