Trenger du hjelp til å løse for vinkelen til to vektorer.

Det er god trening å prate matematikk. Her er det fritt fram for alle. Obs: Ikke spør om hjelp til oppgaver i dette underforumet.

Trenger du hjelp til å løse for vinkelen til to vektorer.

Innlegg hitishakeys5 » 22/08-2020 06:02

Hei! Vi fikk en oppgave om vektortilsetning, og jeg kunne bare ikke få svaret på det endelige spørsmålet.

"Finn vinkelen mellom to vektorer 6 og 8 enheter lange når resultanten er (a) 10 enheter lang og (b) 4 enheter lang."

Jeg fikk svaret 90 degress for (a) ved å sjekke med Pythagorean Theorem om det er en riktig trekant, som det er, og det motsatte av hypotenuse er alltid 90 grader, ikke sant?

Når det gjelder (b), fikk jeg ingenting. Jeg prøvde å løse det med inverse kosinusfunksjoner, men vinklene og sidelengdene legger ikke opp. Hvis noen bare kan svare og forklare det for meg, ville det være veldig bra fordi det kommer i morgen. Takk på forhånd!
hitishakeys5 offline
Fibonacci
Fibonacci

Re: Trenger du hjelp til å løse for vinkelen til to vektorer

Innlegg josi » 22/08-2020 11:14

Prøv med cosinus-setningen.
josi offline

Re: Trenger du hjelp til å løse for vinkelen til to vektorer

Innlegg Mattegjest » 22/08-2020 11:20

Vedk. punkt b:

Gitt vektorane [tex]\left | \overrightarrow{u} \right |[/tex] = 6 , [tex]\left | \overrightarrow{v} \right |[/tex] = 8, og [tex]\left | \overrightarrow{u} + \overrightarrow{v} \right |[/tex] = 4

Finn vinkelen ( [tex]\alpha[/tex] ) mellom [tex]\overrightarrow{u}[/tex] og [tex]\overrightarrow{v}[/tex].

Hint:

[tex]\left | \overrightarrow{u} +\overrightarrow{v} \right |[/tex][tex]^{2}[/tex] = ( [tex]\overrightarrow{u}[/tex] + [tex]\overrightarrow{v}[/tex] )[tex]^{2}[/tex]
Mattegjest offline

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 24 gjester