Gjest skrev:Joda, det er forstått. Beklager for misforståelsen, jeg mente ikke å ta gjennomsnittet av kills + deaths.
Det er nettopp det forholdstallet jeg tenker på.
Sånn som jeg ser det er det to muligheter:
[tex]f_1 = \frac{\sum K}{\sum D}[/tex]
eller
[tex]f_2 = \frac{\sum_i^n \frac{K_i}{D_i} }{n}[/tex]
For exsempel, om jeg skal regne ut disse verdiene for mine egne resultater får jeg f_1 = 2.6, f_2 = 1.6
Hvorfor er disse resultatene så forskjellige? Hva er det jeg ikke ser som gjør at jeg får drastisk forskjellige svar?
Her tar du gjennomsnittet av de forskjellige K/D-ratene, ergo siden du beregner
[tex]\frac{1}{N}\sum_{i=1}^{n} \frac{K_i}{D_i}[/tex] får du snittet av alle de tre forskjellige ratene, si at du f.eks har de ovenfornevnte 1/3, 1/2 og 4/1. Når du da tar snittet over de summerte ratene vil du få [tex]\frac{1}{3}\sum_{i=1}^3 \frac{K_i}{D_i}=\frac{1}{3}\left(\frac{1}{3}+\frac{1}{2}+\frac{4}{1}\right)=1.6111\dots[/tex] Så snitt K/D i denne gruppa ligger på nettopp det, og dras ned betraktelig av begge de to som har [tex]\textrm{K/D}\leq \frac{4}{1}[/tex]
Ulikt hvis du bare summerer opp K/D totalt, altså dvs.
[tex]\frac{\sum_{i=1}^n K_i}{\sum_{i=1}^n D_i}[/tex] som rett og slett legger opp kills og deaths i en teller og nevner, altså [tex]\frac{1+1+4}{3+2+1}=\frac{6}{6}=1[/tex], som i praksis sier at teamet for hvert kill har en death.
Hvilken av de som er mest nyttig avhenger av hva du skal. Si at du har spiller team deathmatch og du har en gjeng med noobs på laget som gjør at dere i snitt har 1 kill for hver 1 death, Da er det fort vanskelig å vinne hvis motstanderlaget si har 2 kills per 1 death.
Gjennomsnittlig K/D i et lag er en håpløs metrikk nettopp fordi den gjør det den gjør, altså lager ett snitt av laget. Fordi man kan glatt ha en gud på laget og 5 noobs.
[tex]\rho \frac{D\textbf{v}}{Dt}=-\nabla p+\rho\textbf{g}+\mu \nabla^2\textbf{v}[/tex]