Punkter i geogebra

Det er god trening å prate matematikk. Her er det fritt fram for alle. Obs: Ikke spør om hjelp til oppgaver i dette underforumet.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
Casio fx991ex

Hei, jeg sliter med å skrive inn punkter i Geogebra, jeg ønsker ikke punkter på linjer eller figurer, men å sette de på et selvvalgt koordinat, eksempelvis (340, 250) (altså 340x & 250y), men Geogebra har ikke lyst. Den nyeste videoen jeg fant, som ble lagt ut for to år siden, viste at man kan skrive "d=(340,500)" for å sette et punkt i et koordinat, men når jeg gjør det i den nyeste versjonen av Geogebra får jeg bare en pil fra origo mot hvor punktet ville vært i grafsystemet.

Noen som vet hva jeg kan gjøre?
Aleks855
Rasch
Rasch
Innlegg: 6855
Registrert: 19/03-2011 15:19
Sted: Trondheim
Kontakt:

Bilde
Casio fx991ex

Aleks855 skrev:

Kode: Velg alt

Punkt({340,500})
Ref: https://wiki.geogebra.org/en/Point_Command
Strålende! Tusen takk for raskt svar :)
Aleks855
Rasch
Rasch
Innlegg: 6855
Registrert: 19/03-2011 15:19
Sted: Trondheim
Kontakt:

Bare hyggelig!

Glemte å nevne det, men du kan også legge til

Kode: Velg alt

d = Punkt...
hvis du er avhengig av å navngi det punktet som lages.
Bilde
SveinR
Abel
Abel
Innlegg: 635
Registrert: 22/05-2018 22:12

Casio fx991ex skrev:Den nyeste videoen jeg fant, som ble lagt ut for to år siden, viste at man kan skrive "d=(340,500)" for å sette et punkt i et koordinat, men når jeg gjør det i den nyeste versjonen av Geogebra får jeg bare en pil fra origo mot hvor punktet ville vært i grafsystemet.

Noen som vet hva jeg kan gjøre?
Du kan gjøre dette, men GeoGebra har en litt pussig feature som gjør at hvis du skriver "d=(340,500)" (altså med liten bokstav d) så får du en vektor, men hvis du skriver "D=(340,500)" (altså med stor bokstav) så får du et punkt.
Svar