Forslag til bøker og fremgangsmåte

Det er god trening å prate matematikk. Her er det fritt fram for alle. Obs: Ikke spør om hjelp til oppgaver i dette underforumet.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
Freddazaki

Hei!

Jeg er en 18 år gammel fyr som nettopp er ferdig med videregående. Jeg har gått idrettslinje, og fikk av den grunn ikke mulighet til å ta flere realfag enn 1T og R1. Jeg har den siste tiden blitt svært interessert i matematikk, og jeg ønsker å fordype meg i emnet. Jeg vurderer å gå veien om å forsøke å bli matematiker. Jeg fikk 5 i både 1T og R1, så jeg er ikke ubrukelig, men Jeg vil allikevel omtale meg som en slags nybegynner innenfor feltet. Særlig siden jeg ikke har gjort systematisk matematikk på ett år. Jeg må altså på mange måter starte litt på nytt, men jeg syntes det virker så spennende at jeg har veldig lyst.

Hva er rekkefølgen på veien en må gå for å bli matematiker med tanke på fag? 1T, R1, R2, X? og så kalkulus? Hva så?

Har noen forslag til hvordan jeg bør gå frem med tanke på hvilken matte jeg bør gjøre og hvordan jeg bør jobbe? Bør jeg starte med R2? Eller noe mer grunnleggende for en fundamental forståelse?

Kom gjerne med forslag på bøker som ikke er en del av skolen og som kan være hjelpfulle.

Takk for svar!!
Svar