Kay skrev:
Relativt overfladisk svar her uten at jeg har noen erfaring med de forskjellige universitetene, men sånn i følge ranking på verdensbasis (ARWU 2018) ligger NTNU mellom 51-75 plass i Matematikk, mens det neste universitetet er UIO på et sted mellom 151-200 plass. Erfaringen en har med forelesere o.l. varierer vel fra fag til fag.
Slike rangeringer egner seg veldig dårlig for å måle undervisningskvalitet. For det første varierer rangeringen veldig avhengig av hvem det er som rangerer og år, og for det andre tar de sjeldent hensyn til "kvalitet på undervisning". Den typiske parameteren for å få en høy rangering går på antall publikasjoner i anerkjente tidsskrift. Professorer tenderer til å fokusere på skriving av rapporter. Fra ARWU sin nettside oppgir de at de rangerer etter følgende:
- Antall nobel priser og Fieldsmedaljer
- Antall "høyt" siterte artikler av Clarivate Analytics
- Antall artikler i tidsskriftene "Nature" og "Science"
- Antall indekserte artikler i "Science Citation Index"
- Antall indekserte artikler i "Social science"
- Per capita ytelse (Her tror jeg de sikter til hvor gode man er på forskning)
Kun en av disse indikatorene er per capita som åpenbart favoriserer store universitet (hint hint: sammenslåing med Gjøvik). I tillegg kan man sikkert nevne at artiklene skrives på engelsk (som favoriserer engelsktalende land), fokus på formell rapportstruktur over innhold og en haug med andre faktorer.
Angående TS sitt opprinnelige spørsmål har jeg vært så heldig å ha matte ved UiO og NTNU. Tom Lindstrøm er veldig seig når han snakker, men er du interessert vil jeg anta at dette ikke er et problem. Forklaringene hans er veldig presise og som tatt ut av læreboka. Sånn sett koste jeg meg godt de gangene jeg ikke sovnet. I tillegg har UiO lært seg å bruke digitale former for undervisning som gjør det lett å følge opp i etterkant. Nå skal det riktignok sies at jeg kun har tatt noen få matteemner ved UiO og at TL ikke er i de fleste av dem. Bare en liten anekdote.
Når du beveger deg bort fra innføringsemnene (matte1, 2 osv.) vil klassestørrelsen synke og "alle skal med" mentaliteten forsvinner. Da har du det sikkert mer gøy med undervisningen og litt tettere kontakt med professoren. Sånn sett synes jeg ikke at du skal utelukke NTNU fordi du ikke likte matte 1, 2 og 3.