Informatikk ved NTNU eller UiO?

Det er god trening å prate matematikk. Her er det fritt fram for alle. Obs: Ikke spør om hjelp til oppgaver i dette underforumet.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
Scarea
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 12
Registrert: 01/08-2017 12:22
Sted: Trondheim

Hei!

Jeg avslutter til våren en lektorgrad i historie ved NTNU, men er ikke helt klar for å gå ut i arbeidslivet i en alder av 23. Derfor vil jeg gjerne ta et ekstra fag, jeg står mellom matematikk og informatikk. Når det kommer til matematikk har jeg blitt anbefalt UiO av mine lektorkamerater på mattemaster, men jeg sliter når det kommer til informatikk. Jeg vil helst ha et studie med litt matematikk sammen med informatikken, samtidig er jeg ikke så keen på å bli ingeniør. Jeg har R1+R2, og fysikk 1+2 med ok karakterer, så opptakskrav er ikke et problem. Linjene jeg står mellom er:

Informatikk på NTNU https://www.ntnu.no/studier/bit
Informatikk: Robotikk og intelligente systemer på UiO: http://www.uio.no/studier/program/informatikk-robotikk/

Noen som vil dele sine erfaringer om studieprogram, fag- og studiemiljø, enkeltemner eller lignende? Har dere andre forslag?

Please and thank you!
Hilsen en lettere forvirret, evig student
Markus
Fermat
Fermat
Innlegg: 767
Registrert: 20/09-2016 13:48
Sted: NTNU

I følge studieplanen for informatikk på NTNU har du få matematikkfag innebygd i graden (kun 2 stk), samt at disse er mindre krevende (sammenlignet med siv.ing.-matten / gk analyse). Det som er fint med informatikk er at du har såkalte valgfrie emner store deler av det 3. året, slik at du kan ta mer matematikkfag her.

NTNU har også bacheloren matematiske fag. I følge studieplanen har du litt valgfrihet i fagvalg, slik at du her kan ta valgfrie dataemner. Matematikkfagene i studiet legger mer vekt på bevis og forståelse, sammenlignet med siv.ing.-mattefagene som fokuserer mer på anvendbarhet. Her får du også fag som ikke inngår i en siv.ing.-grad som f.eks tallteori og algebra.

Så, mine 5 cents;
Vil du ha mye matematikk og litt informatikk høres matematiske fag ut som noen som kan passe for deg. Hvis du på den andre siden vil ha mye informatikk og litt matematikk høres det ut som at informatikk kan passe for deg.
Nebuchadnezzar
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 5648
Registrert: 24/05-2009 14:16
Sted: NTNU

IMHO er studiemiljøet på NTNU milevis bedre enn på UIO, og det er en grunn til at Trondheim har blitt kåret til norgest beste studieby. Når det kommer til tilknyttning til arbeidslivet så arrangerer Online (Linjeforeningen til informatikk) flere bedriftpresentasjoner i semesteret (kanskje opp mot 1-2 i måneden) så en får nær tilknyttning til arbeidslivet. Andre frynsegoder er f.eks studietur til japan/Kino eller et annet eksotisk reisemål, og ellers ett utrolig godt faglig og sosialt miljø.
"Å vite hva man ikke vet er og en slags allvitenhet" - Piet Hein
https://s.ntnu.no/Integralkokeboken
Lektor - Matematikk, Fysikk og Informatikk
Svar