650 KR FOR 45 MINUTTER???!!!

Det er god trening å prate matematikk. Her er det fritt fram for alle. Obs: Ikke spør om hjelp til oppgaver i dette underforumet.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Gjest

650 kroner for 45 minutter?!! Det finnes måtehold altså. Så dyrt?

Ikke rart dere ikke har fått kunder.

http://matematikk.net/side/Privatunderv ... matematikk
Gustav
Tyrann
Tyrann
Innlegg: 4555
Registrert: 12/12-2008 12:44

Gjest skrev:650 kroner for 45 minutter?!! Det finnes måtehold altså. Så dyrt?

Ikke rart dere ikke har fått kunder.

http://matematikk.net/side/Privatunderv ... matematikk
Hvis du sammenligner med det andre profesjonelle yrkesgrupper tar i timen, og tar i betraktning at disse lærerne antagelig har 6 års (eller mer?) utdannelse samt 10 års erfaring, så burde du innse at denne prisen ikke er høyere enn det man burde forvente.
Gjest

Jeg er enig i at det er overpriset. Det er nok dessverre foreldre som er målgruppa og ikke studentene selv. Tilbudet sikter seg inn på helikopterforeldre fra vestkanten og ikke folk som forsøker å lære av eget initiativ. Samtidig er det mye gratis der ute å benytte seg av, som i mange tilfeller funker mye bedre enn privatundervisning. Blant annet denne nettsiden og youtube. Skal du først ha privatundervisning finnes det mange studenter som gjør det billigere og bedre uansett. Ikke bare har de fersk erfaring, 2-4 år med matematikkfag, men også ofte mer avansert matematikk enn mange av vgs lektorene avhengig av hva de studerer. Dette gjelder i alle fall for ungdomsskolen hvor det er pinlig hvor ræva noen av lærerne er. Selvfølgelig finnes det også studenter som er ræva, men de tilbyr som regel ikke privatundervisning heller.
Gjest

Dere som har et forum for matematikk-hjelp, burde vel ha en lav pris. Trodde penger ikke var viktig for dere.
Aleks855
Rasch
Rasch
Innlegg: 6855
Registrert: 19/03-2011 15:19
Sted: Trondheim
Kontakt:

Gjest skrev:Dere som har et forum for matematikk-hjelp, burde vel ha en lav pris. Trodde penger ikke var viktig for dere.
Hjelp er helt gratis her på forumet.
Bilde
Gjest

45 minutter bør koste maks 100 kroner!!!!
Ant
Noether
Noether
Innlegg: 24
Registrert: 05/06-2017 21:45

Gjest skrev:45 minutter bør koste maks 100 kroner!!!!

Du kan jo sammenligne med andre yrkesgrupper. Ta til eksempel en bilmekaniker som tar over 1000kr/tim, en advokat over 2000kr/tim, en snekker 500-1000kr/tim, etc. Ikke en gang en svart arbeider fra øst jobber for 100kr/tim, og du får ikke en unge til å klippe plenen din for 100kr/tim. Hva får deg at tro at en matematiker skal jobbe for 100kr/tim? eller 100kr for 45min?
Gustav
Tyrann
Tyrann
Innlegg: 4555
Registrert: 12/12-2008 12:44

For å sette ting i perspektiv:

En kjøreskoletime koster 650,- for 45 min. Se link

http://www.abctrafikkskole.net/priser

Hvor lang utdanning har en trafikklærer? Jo, nøyaktig 2 år: https://utdanning.no/yrker/beskrivelse/trafikklaerer

Hvor lang utdanning har en lektor i vgs. ? Jo, minst 5 årig master, 1 år ppu, og de fleste har gjerne litt flere studiepoeng enn dette. En lektor med tillegg har 6 år faglig + 1 år ppu.

Det er ikke urimelig å mene at lønn bør stå i forhold til lengden på utdanning. Lærere er fra før underbetalt sammenlignet med tilsvarende utdanninger.

Likevel mener visst mange her at 650,- for 45 min for privat veiledning av høyt kvalifiserte lærere er hårreisende.

Jeg må si jeg er lettere sjokkert og oppgitt over disse holdningene, som etter min mening oser av kunnskapsforakt og manglende respekt for læreryrket.

PS: Jeg har ingenting med den nevnte privatundervisningen å gjøre.
Larsik
Cantor
Cantor
Innlegg: 105
Registrert: 08/09-2015 19:46

Ant skrev:
Gjest skrev:45 minutter bør koste maks 100 kroner!!!!

Du kan jo sammenligne med andre yrkesgrupper. Ta til eksempel en bilmekaniker som tar over 1000kr/tim, en advokat over 2000kr/tim, en snekker 500-1000kr/tim, etc. Ikke en gang en svart arbeider fra øst jobber for 100kr/tim, og du får ikke en unge til å klippe plenen din for 100kr/tim. Hva får deg at tro at en matematiker skal jobbe for 100kr/tim? eller 100kr for 45min?
Hvor mange 17-18 åringer trenger advokater og snekkere? Det blir litt latterlig å påstå at en 18 åring skal sitte i kassa på rema 1000 i timesvis for å få råd til 45 minutter med profesjonell matematikk undervisning. Han/hun kan jo bare bruke denne tiden på å lære seg matten på egenhånd i stedet.
Lektor Tørrdal

650 kr/t er ikke mye, mange tar mer enn det. Sånn er verden. Å forlange at en lektor skal sitte å jobbe for 200 kr/t før skatt, betyr at den personen finner du aldri. Alternativet blir å finne en student eller flink elev som kan hjelpe deg :)
Ant
Noether
Noether
Innlegg: 24
Registrert: 05/06-2017 21:45

Larsik skrev:
Ant skrev:
Gjest skrev:45 minutter bør koste maks 100 kroner!!!!

Du kan jo sammenligne med andre yrkesgrupper. Ta til eksempel en bilmekaniker som tar over 1000kr/tim, en advokat over 2000kr/tim, en snekker 500-1000kr/tim, etc. Ikke en gang en svart arbeider fra øst jobber for 100kr/tim, og du får ikke en unge til å klippe plenen din for 100kr/tim. Hva får deg at tro at en matematiker skal jobbe for 100kr/tim? eller 100kr for 45min?
Hvor mange 17-18 åringer trenger advokater og snekkere? Det blir litt latterlig å påstå at en 18 åring skal sitte i kassa på rema 1000 i timesvis for å få råd til 45 minutter med profesjonell matematikk undervisning. Han/hun kan jo bare bruke denne tiden på å lære seg matten på egenhånd i stedet.
Det er ikke sagt, og det er ikke meningen at alle ungdommer skal ha råd med privat undervisning. I Norge idag finnes det gratis skole til alle. Om du vil ha privat undervisning så får du nok bråke med din pappa, ikke med de som tilbyr privat undervisning. De må ha lønn som alle andre.
administrator
Sjef
Sjef
Innlegg: 883
Registrert: 25/09-2002 21:23
Sted: Sarpsborg

Jeg registrer en viss misnøye fra enkelte over våre priser på privatundervisning. Det er greit og man må selvfølgelig synes hva man vil om det. Det er et fritt marked.

Jeg, og mange andre har jobbet tusenvis av timer uten lønn, fordi vi er glad i matematikk og fordi vi mener tilgangen skal være gratis. Personlig har jeg arbeidet vederlagsfritt med matematikk.net i 17 år. Jeg håper å holde ut i 17 år + til… Matematikk.net er et resultat av det. For de fleste elever bør denne resursen, sammen med andre være nok.

Mange elever som presterer lavt vil gjerne ha hjelp utenfor seg selv. For de flestes vedkommende er latskap, manglede fokus og mobilbruk grunnene til resultatet.

Noen gjør så godt de kan og presterer fortsatt lavt. Disse elevene kan ha et stort utbytte av en til en undervisning. Det er disse elevene vi vil hjelpe. Vi har alltid en betalt prøvetime, og av og til sier vi at vi ikke vil undervise deg! Da er det mangel på motivasjon eller andre momenter som gjør at vi tror vi ikke kan lære deg noe. Da går vi.

Dersom dere kan finne billigere privatlærere enn oss så bør dere for all del vurdere disse. Vi kommer til å heve prisene med hundre kroner per 45 min., fra august.

Mvh
Kenneth
Gjest

plutarco skrev:For å sette ting i perspektiv:

En kjøreskoletime koster 650,- for 45 min. Se link

http://www.abctrafikkskole.net/priser

Hvor lang utdanning har en trafikklærer? Jo, nøyaktig 2 år: https://utdanning.no/yrker/beskrivelse/trafikklaerer

Hvor lang utdanning har en lektor i vgs. ? Jo, minst 5 årig master, 1 år ppu, og de fleste har gjerne litt flere studiepoeng enn dette. En lektor med tillegg har 6 år faglig + 1 år ppu.

Det er ikke urimelig å mene at lønn bør stå i forhold til lengden på utdanning. Lærere er fra før underbetalt sammenlignet med tilsvarende utdanninger.

Likevel mener visst mange her at 650,- for 45 min for privat veiledning av høyt kvalifiserte lærere er hårreisende.

Jeg må si jeg er lettere sjokkert og oppgitt over disse holdningene, som etter min mening oser av kunnskapsforakt og manglende respekt for læreryrket.

PS: Jeg har ingenting med den nevnte privatundervisningen å gjøre.

Nå får du roe deg litt ned. Ingen har vel sagt at 650 kr for en kjøretime var en rettferdig og vel verdt investering heller? Faktisk så er det så hinsides dyrt at de fleste kjører mest privat. Noe av grunnen til at kjøretimer er så dyre ligger i at biler som regel medfører større kostnader enn en matematikkbok og månedskort som er alt man trenger for å hjelpe elever med privatundervisning. I tillegg kommer det diverse administrative kostnader og det faktum at de nyter godt av at kjøretimer er obligatoriske for å få førerkort. Du kan virkelig ikke sammenligne de to. Dessuten snakker vi om en timelønn (uten reise og slikt inkludert) på nærmere 867kr.

Den høye utdanningen synes jeg heller ikke at man kan bruke som et argument. Det er ikke antall år på skolebenken som har noe å si, men formidlingsevnen. Så vidt jeg vet står det ingenting som overbeviser meg om at disse personene med så mye utdanning faktisk klarer å lære meg matte slik at jeg forstår det. Joda, de har jo lektorutdannelse som selvfølgelig skal telle positivt, men samtidig er det vel negative erfaringer med læreren som i utgangspunktet gjør at noen elever trenger ekstra hjelp. Man kan jo diskutere hvorvidt universitetsmatten er nødvendig for å lære elever, som i utgangspunktet har lav måloppnåelse, det mest basic av VGS-pensum.

Advokater er alle enige om at tar seg klekkelig betalt, og snekkere/elektrikere/rørleggere/montører osv. tar seg godt betalt fordi folk er veldig avhengige av dem når strømmen går i huset eller vannet fosser ut fra kjelleren. I tillegg er timelønnen så høy fordi det ofte er en engangshendelse som neppe tar mange timer i motsetning til det å lære seg matte.

Som jeg sa tidligere er dette et tilbud ment utelukkende for helikopterforeldre. Jeg forstår at timesatsen er satt så høyt fordi det er en ekstra tjeneste man kan tilby som lærer og som krever litt ekstra arbeid (det er nok ikke en del av identiteten til matematikk.net), men ikke kom her og prøv å fortelle meg at dere driver med veldedighet og røverkjøp. Dere skal få prise som dere vil, men det står ikke i stil til resten av det frivillige arbeidet.
Aleks855
Rasch
Rasch
Innlegg: 6855
Registrert: 19/03-2011 15:19
Sted: Trondheim
Kontakt:

Gjest skrev:Jeg forstår at timesatsen er satt så høyt fordi det er en ekstra tjeneste man kan tilby som lærer og som krever litt ekstra arbeid (det er nok ikke en del av identiteten til matematikk.net), men ikke kom her og prøv å fortelle meg at dere driver med veldedighet og røverkjøp. Dere skal få prise som dere vil, men det står ikke i stil til resten av det frivillige arbeidet.
Jeg er bare moderator her, og har ingen medvirkning i den private undervisningen som tilbys, men jeg har også et par cent på denne saken.

Hele forumet her er jo veldedighet. Du sitter der med full tilgang til all kunnskap som har blitt formidlet på forumet, i tillegg til alle wiki-sider med eksamener og løsningsforslag, og hundrevis av sider med forklaring av matematiske konsepter, og her klager du fordi det også finnes en betalt tjeneste i TILLEGG til alt som er gratis? Her er det snakk om grotesk bortskjemthet.

For å sette det litt i perspektiv, se for deg dette:

En mann driver et matematikk-forum, som er helt gratis og åpent for alle. Han gir også privatundervisning, helt gratis. Dessverre har han ikke råd til mat, fordi alt han gjør er gratis.

Du har helt klart ikke forstått hvordan verden fungerer. Vi får ikke penger av staten for å drive matematikk-forum. Vi må alle tjene penger selv. Og for å gjøre dette, så utvikler man en evne - for eksempel undervisning - og markedsfører denne slik at den kan bli inntektsgivende.

Jeg har skrevet i underkant av 5000 innlegg på forumet, og laget over 1000 videoer, som alle og enhver kan se og lære av. Vet du hvorfor jeg har mulighet til dette? Fordi jeg også jobber som programvareutvikler for et firma som betaler meg. Skal du også rakke ned på meg for at jeg ikke jobber gratis for denne bedriften? Jeg trenger faktisk mat for å leve, og jeg trenger å leve for å kunne undervise gratis!

Du kan klage så mye du vil, men til syvende og sist er du en person som går inn i en butikk og blir tilbydd gratis klær, men klager over at merkevarene ikke også er gratis.
Bilde
Gustav
Tyrann
Tyrann
Innlegg: 4555
Registrert: 12/12-2008 12:44

Gjest skrev: Nå får du roe deg litt ned. Ingen har vel sagt at 650 kr for en kjøretime var en rettferdig og vel verdt investering heller? Faktisk så er det så hinsides dyrt at de fleste kjører mest privat. Noe av grunnen til at kjøretimer er så dyre ligger i at biler som regel medfører større kostnader enn en matematikkbok og månedskort som er alt man trenger for å hjelpe elever med privatundervisning. I tillegg kommer det diverse administrative kostnader og det faktum at de nyter godt av at kjøretimer er obligatoriske for å få førerkort. Du kan virkelig ikke sammenligne de to. Dessuten snakker vi om en timelønn (uten reise og slikt inkludert) på nærmere 867kr.

Den høye utdanningen synes jeg heller ikke at man kan bruke som et argument. Det er ikke antall år på skolebenken som har noe å si, men formidlingsevnen. Så vidt jeg vet står det ingenting som overbeviser meg om at disse personene med så mye utdanning faktisk klarer å lære meg matte slik at jeg forstår det. Joda, de har jo lektorutdannelse som selvfølgelig skal telle positivt, men samtidig er det vel negative erfaringer med læreren som i utgangspunktet gjør at noen elever trenger ekstra hjelp. Man kan jo diskutere hvorvidt universitetsmatten er nødvendig for å lære elever, som i utgangspunktet har lav måloppnåelse, det mest basic av VGS-pensum.

Advokater er alle enige om at tar seg klekkelig betalt, og snekkere/elektrikere/rørleggere/montører osv. tar seg godt betalt fordi folk er veldig avhengige av dem når strømmen går i huset eller vannet fosser ut fra kjelleren. I tillegg er timelønnen så høy fordi det ofte er en engangshendelse som neppe tar mange timer i motsetning til det å lære seg matte.

Som jeg sa tidligere er dette et tilbud ment utelukkende for helikopterforeldre. Jeg forstår at timesatsen er satt så høyt fordi det er en ekstra tjeneste man kan tilby som lærer og som krever litt ekstra arbeid (det er nok ikke en del av identiteten til matematikk.net), men ikke kom her og prøv å fortelle meg at dere driver med veldedighet og røverkjøp. Dere skal få prise som dere vil, men det står ikke i stil til resten av det frivillige arbeidet.
Så det du mener er at kjøreskolen i kraft av at det er "obligatorisk" har rett til å ta seg betalt deretter? Å ha sertifikat er like lite obligatorisk som å være god i matematikk.

Du syns ikke høy utdanning er et godt argument for å ta seg betalt? Hvordan tror du samfunnet ville sett ut dersom det ikke var en viss korrelasjon mellom lønn og utdanningsnivå?

Du trekker frem negative erfaringer med lærere som et argument for at timeprisen skal være lav? Personlig har jeg svært negativ erfaring med en rørlegger, men det betyr ikke at jeg automatisk skal mene at rørleggere generelt bør ta seg dårligere betalt.

Du trekker frem at advokater og snekkere tar seg godt betalt fordi folk er avhengige av dem. Jeg vil tro at de som tar privattimer i matematikk er vel så avhengige av å få nettopp det de er ute etter.
Låst