Naturtalent vs hardt arbeid

Det er god trening å prate matematikk. Her er det fritt fram for alle. Obs: Ikke spør om hjelp til oppgaver i dette underforumet.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
Larsik
Cantor
Cantor
Innlegg: 105
Registrert: 08/09-2015 19:46

Hei, jeg lurer på hvor langt kan man komme i matematikk uten noe særlig naturtalent? Finnes det egentlig noe som heter naturtalent i det hele tatt?

Det virker jo som det er noen som skjønner beviser og sammenhenger mye fortere enn andre. Er dette talent eller er det bare et resultat av lengre erfaring?
Gustav
Tyrann
Tyrann
Innlegg: 4555
Registrert: 12/12-2008 12:44

Litt forenklet tror jeg på følgende: "de fleste" kan bli relativt gode i matematikk bare man har interessen for det samt legger ned nok timer med (kvalitets)arbeid, selv uten så mye talent (la oss bare si at talent betyr at man effektivt absorberer matematisk kunnskap). (Med relativt god mener jeg da at man kan fullføre en bachelor og evt en master og jobbe i et matematikkrelatert yrke). Men ikke alle kan bli den neste Perelman, Tao etc. Da tror jeg det behøves det man kan kalle talent i tillegg til (ekstremt) hardt arbeid. Til slutt kan jeg nevne at uten hardt arbeid hjelper det ikke med talent, og jeg mener selv at evne til hardt arbeid trumfer talent i de fleste tilfeller når det kommer til en jobbkarriere for "normale" folk. Grunnen til det er at det selv for talentfulle folk krever hardt arbeid å tilegne seg nok kunnskap til å nå forskningsfronten innen et felt: et talent som er lat vil antagelig bruke lenger tid på å nå fronten enn en hardtarbeidene uten like mye talent.
Svar