Likninger

Det er god trening å prate matematikk. Her er det fritt fram for alle. Obs: Ikke spør om hjelp til oppgaver i dette underforumet.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
SkjønnerIkke
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 1
Registrert: 13/05-2017 13:59

Jeg skal ha eksamen i matte nå på tirsdag, og håpte på at noen kunne hjelpe meg med en likning?

Likningen:

7x - 1 = 9x +5
Bananiel
Dirichlet
Dirichlet
Innlegg: 160
Registrert: 01/02-2017 17:36
Sted: Bananistan

Vi er ute etter å finne hva [tex]x[/tex] er. For å gjøre dette, må vi naturligvis legge alle [tex]x[/tex]-verdier på en side av [tex]=[/tex] tegnet, og de andre tallene over på en annen side.

Som dette:

[tex]7x-1 = 9x + 5[/tex]
[tex]7x-9x = 5 + 1[/tex]

Liten notis her, om du bytter side for verdiene, så vil et tall som står i pluss på venstre siden bli til minus på høyre siden. Vi kan forstille oss dette som en vekt:

Bilde

For at det alltid skal være likt på begge sider, så må vi alltid legge til det samme på begge sider. Men dette kan forandre stykket. For egentlig skjer det sånn som dette:

[tex]7x-1 = 9x + 6[/tex] blir egentlig til [tex]7x-1 +1 = 9x + 6 +1[/tex]. Men her ser du jo at da kan vi stryke [tex]1[/tex]-tallet fra venstre side?

Kanskje du har sett Indiana Jones når han gjør dette?

Bilde Du kan se den her https://www.youtube.com/watch?v=0gU35Tgtlmg (Desverre er det ikke algebraisk så han bommer)

Det er kanskje godt å vite at du ikke vil bomme når du gjør det algebraisk (Som dette), så vi fortsetter:

[tex]-2x = 6[/tex]

Nå som vi har alt på hver sin side og godt representert, kan vi dele.

[tex]\frac{-2x}{-2} = \frac{6}{-2} = -3[/tex]

Dermed vet vi da at:

[tex]x = -3[/tex]

Og der har du plutselig svaret for oppgaven :)

Om jeg ikke forklarte det godt nok kan du se det samme her: https://www.symbolab.com/solver/step-by ... 1%3D9x%2B5
“I love the man that can smile in trouble, that can gather strength from distress, and grow brave by reflection.” - Thomas Paine
Svar