Kan matematikkstudier være noe for meg?

Det er god trening å prate matematikk. Her er det fritt fram for alle. Obs: Ikke spør om hjelp til oppgaver i dette underforumet.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
kalkulus
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 3
Registrert: 26/01-2017 23:34

Jeg er en 21 år gammel gutt som har fullført videregående, men som ennå ikke har funnet ut helt hva han vil gjøre med livet sitt. Det eneste jeg vet, er at jeg vil begynne å studere igjen. Jeg har nemlig prøvd meg på et par studier, som alle inneholdt matematikk i en eller annen form, men det klaffet ikke helt. I det siste har jeg derimot lekt med tanken om å begynne på et "rent" matematikkstudie. Med det mener jeg et studie med mye ren matematikk, men gjerne også litt fysikk.

Problemet mitt er at jeg er usikker på om jeg egentlig er "skikket" til å begynne på et slikt studie. Jeg er nemlig ikke typen som løser sudoku, følger med på nyere matematikk- og/eller fysikkoppdagelser eller som nødvendigvis har stålkontroll på den matematikken og fysikken jeg lærte på videregående. Men jeg synes det er utrolig interessant å se hvordan ting kan modelleres og forklares ved hjelp av matematikk, og jeg skulle så gjerne har lært meg å lese og skrive dette "språket". Jeg har ikke snøring på hvor man egentlig bør begynne for å lære seg eller bevise et matematisk fenomen, men det er noe jeg gjerne skulle like å vite. Dessuten er jeg litt glad i å sitte og tenke og filosofere, noe jeg tror kan være nyttig dersom man skal studere matematikk.

Dette ble kanskje en litt rotete post, men det er litt vanskelig å forklare akkurat hva jeg lurer på. Egentlig vil jeg bare få den brutale sannheten om hva man bør kunne for å begynne på et slikt studie, hvordan man bær være som person og hva man har i vente.
Viden forhatt :D

Jeg tror du overdriver graden av tenking i matematikk-faget og derav vanskelighetsgraden. Hele universitetsystemet med dets eksamener består av å forskjellige versjoner av gamle eksamener.

Det er derfor alle sitter og gjør gamle eksamener i eksamensperiodene. Det er tilnærmet samme eksamener som kommer igjen og igjen. Du trenger ikke å være så sofistikert, men bør heller være flittig.

Til og med mastergraden er det ikke så mye tenking i ettersom du får ganske mye veiledning av professorer.

Bare hopp i det og jobb strukturert. Du har ingenting å tape.
kalkulus
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 3
Registrert: 26/01-2017 23:34

Jeg var faktisk ikke klar over at det er sånn når det kommer til eksamener.

Men så er det noen andre ting jeg lurer litt på i forhold til det å studere matematikk. Hvor er det lurest å eventuelt studere matematikk med tanke på utbytte av studiene og sannsynlighet for å kunne få en eller annen jobb etter studiene? Jeg har nemlig sett litt på et kombinert matematikk- og fysikkstudie ved Universitetet i Oslo, men de tilbyr også noe lignende ved NTNU i Trondheim. Jeg har derimot hørt at NTNU er best på ingeniørstudier, men ikke nødvendigvis like "flinke" på rene realfagsstudier. Dette er derimot ikke noe jeg vet noe om selv.

Jeg lurer også på om det faktisk er mulig å få seg en jobb med en bachelor eller master i matematikk? I så fall hvilke jobber kan man forvente å få? Jeg forstår at det sikkert kommer veldig an på hvilke fag man har tatt, hvilke karakterer man fikk og hvor god bachelor- og masteravhandling man har skrevet, men det er veldig greit å få en hvis idè om hva jeg kan forvente å jobbe med etter endt studie.
Bananiel
Dirichlet
Dirichlet
Innlegg: 160
Registrert: 01/02-2017 17:36
Sted: Bananistan

Hei der på 21 år!

Jeg er også 21 år og tar opp matematiske fag for å komme inn på ønsket studie. Min tanke er å sikte for dataingeniør eller informatikk. Når jeg leste posten din, så tenkte jeg at dette kanskje var noe du også ville likt å kommet inn på. Alle de punktene du nevner, om blant annet hvordan ting modelleres og forklares ved hjelp av matematikk, er slike ting du jobber med på linjer som dette. Du kan selv velge hvor matematisk du går innenfor datavitenskapen, blant annet har UiO en spesifikk linje for de som er interessert i informatikk og matematikk (http://www.uio.no/studier/program/mit/). Her lærer du blant annet kryptering, logisk arkitektur, resonnementer og annen matematisk teori. I tillegg, så kan det jo være trygt å vite at om du blir informatiker eller dataingeniør, så er det stor sannsynlighet for at du kommer deg fort ut i arbeid.

Ønsker du blant annet å jobbe med fysikk og matematikk, så kan spill programmering være tingen.
Sist redigert av Bananiel den 07/02-2017 13:09, redigert 2 ganger totalt.
“I love the man that can smile in trouble, that can gather strength from distress, and grow brave by reflection.” - Thomas Paine
Markus
Fermat
Fermat
Innlegg: 767
Registrert: 20/09-2016 13:48
Sted: NTNU

Fysmat (https://www.ntnu.no/studier/mtfyma) på NTNU har fått masse skryt. Det er dog svært høy konkurranse for å komme inn. For 2016/2017 var nedre opptaksgrense på 59,1 poeng i førstegangsvitnemålskvote og 58,6 poeng i ordinær kvote. Studiet har mange interessante masterretninger, men jeg har på følelsen at alle disse bikker mer over på å bli mer fysikkrelatert enn ren matematikk. Matematikken er jo allikevel tilstede for å forklare mye av fysikken. Viktig å huske på at FysMat er et integrert masterstudium, noe som vil si at det er lagt opp et løp på 5 år. Dropper du ut etter 4 år står du der ikke med en bachelor, da står du der med ingenting. Siden FysMat er et siv.ing-studium er det også en god del Siv.Ing fag som nødvendigvis ikke er så tett knyttet opp til fysikk og matematikk. Eksempler på emner i FysMat er Kjemi, ITGK (Informasjonsteknologi grunnkurs) og objektorientert programmering.

Hvis du ønsker å ha et studie som fokuserer mer på matematikk har NTNU mye å by på.

1. Årsstudium i matematiske fag (http://www.ntnu.no/studier/aamatstat)
Et årsstudium kan være greit for å virkelig finne ut av om det er denne retningen du vil gå eller ikke. Emnene bygger videre på matematikken fra VGS, særlig analyse. Du har også spennende fag som tallteori og diskret matematikk.

2. Bachelor i matematiske fag (http://www.ntnu.no/studier/bmat)
Videre har NTNU også et bachelorstudie i matematiske fag. Dette er en utvidelse av årsstudiumet med flere og nyere matematikkfag. Man har også en god del valgfrihet til å ta andre fag. I løpet av bacheloren må du også ha et perspektivemne, som skal være noe annet enn et matematikkfag. Det er også to bachelorretninger på dette studiet; statistikk og matematikk.

3. Master i matematiske fag (http://www.ntnu.no/studier/msmnfma)
NB! Dette kurset foregår på engelsk. Hvis du har tatt en bachelorgrad i matematiske fag kan du søke deg videre på masteren i matematiske fag. Du kan ta masterretning innen algebra, analyse, topologi, statistikk eller anvendt matematikk. Hvis du ønsker å virkelig fordype deg kan du søke deg videre på Ph.D (http://www.ntnu.no/studier/phma) fra masterretningen gitt at du har gode nok karakterer. Det er seks hovedområder i Ph.D-en; algebra, analyse, statistikk, numerikk, geometri/topologi og matematikkdidaktikk.

Lykke til med valget. Fortell oss gjerne hva du valgte til slutt.
kalkulus
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 3
Registrert: 26/01-2017 23:34

Beklager sent svar fra min sin side, men jeg har ikke hatt mulighet til å sjekke forumet på en stund.

Jeg takker derimot for at noen faktisk orker å gi meg noen svar og råd. Det hjelper mye :)
Bananiel,jeg har faktisk vurdert å søke på matematikk- og informatikkstudiet ved UiO, et studie som visstnok har tatt over for det studiet du linket til.
FysMat har jeg også tenkt på, men der har jeg uansett ikke godt nok snitt til å komme inn. Dessuten er jeg litt skeptisk til integrerte masterstudier. Jeg vil heller fullføre med "bare" en bachelor enn å muligens ikke få noe som helst dersom jeg finner ut at jeg ikke makter å fullføre etter 2-3 år.
Bananiel
Dirichlet
Dirichlet
Innlegg: 160
Registrert: 01/02-2017 17:36
Sted: Bananistan

kalkulus skrev:Beklager sent svar fra min sin side, men jeg har ikke hatt mulighet til å sjekke forumet på en stund.

Jeg takker derimot for at noen faktisk orker å gi meg noen svar og råd. Det hjelper mye :)
Bananiel,jeg har faktisk vurdert å søke på matematikk- og informatikkstudiet ved UiO, et studie som visstnok har tatt over for det studiet du linket til.
FysMat har jeg også tenkt på, men der har jeg uansett ikke godt nok snitt til å komme inn. Dessuten er jeg litt skeptisk til integrerte masterstudier. Jeg vil heller fullføre med "bare" en bachelor enn å muligens ikke få noe som helst dersom jeg finner ut at jeg ikke makter å fullføre etter 2-3 år.
Kjempe kult å høre! Jeg tror ikke du kommer å angre på enn linje som matematikk- og informatikk, det er virkelig noe spesielt for de som interesserer seg. Masse lykke til videre :)
“I love the man that can smile in trouble, that can gather strength from distress, and grow brave by reflection.” - Thomas Paine
Svar