Sannsynlighetsregning....

Det er god trening å prate matematikk. Her er det fritt fram for alle. Obs: Ikke spør om hjelp til oppgaver i dette underforumet.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
Nassas91
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 9
Registrert: 05/04-2016 08:37

Heisan! Jeg holder på med litt sannsynlighetsregning og sliter veldig med en oppgave som går slik:

En videregående skole har 450 elever.
Ved skolevalget et år fordelte stemmene seg slik: Høyre 106, AP 88, Frp, 59, Venstre 25, SV 20, ander partier 80.

1) Finn sannsynligheten for at eleven stemte på Høyre eller Frp.


Har syndet litt og sett i fasiten at svaret skal bli 11/30 (vet ikke hvordan jeg skriver brøk her), men har ikke forstått hvordan jeg skal bruke formlene for å løse dette.

Noen som kan forklare meg hvordan jeg løser denne? Hvis jeg forstår det riktig skal dette være en hending og da må summere sannsynlighetene? Har ikke fått det til, men har en tendens til å over komplisere ting :/

Mvh Jonas
Drezky
Hilbert
Hilbert
Innlegg: 1023
Registrert: 06/12-2014 17:43

Sannsynligheten her omhandler disjunkte hendelser fordi du velger bare noen som stemmer på AP, eller noen som stemmer på FRP:

[tex]P=P(A)+P(B)=\frac{106}{450}+\frac{59}{450}=\frac{11}{30}[/tex]

Hvor [tex]A\cap B=Ø[/tex]
[tex]i*i=-1[/tex]



Omnia mirari etiam tritissima - Carl von Linné
( Find wonder in all things, even the most commonplace.)

Det er åpning og lukking av ionekanaler i nerveceller som gjør det mulig for deg å lese dette.
Svar