Pi-nøtt

Det er god trening å prate matematikk. Her er det fritt fram for alle. Obs: Ikke spør om hjelp til oppgaver i dette underforumet.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
-erling-
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 2
Registrert: 08/01-2006 16:44
Sted: Løten, Hedmark

Hei, er det noen der ute som aner hva dette er:

Bilde

Denne nøtten / gåten har med Geocaching å gjøre. Geocaching er en spennede hobby basert på internett og GPS. Den går ut på å finnes må bokser (geocacher) plassert på steder som er verd et besøk. (I Norge finnes nå mer enn 2000 slike bokser.)

I enkelte tilfeller er ikke koordinatene direkte oppgitt, men må finnes gjennom å løse en oppgave eller gjennomføre et resonnement.

I dette tilfellet er koordinatene (posisjonen) skjult i "formelen" ovenfor. Hele beskrivelsen til cachen "A walk in a city park "finner du her.

Jeg aner ikke hvordan denne skal løses, enda jeg har grublet i timevis. Svaret kjenner jeg ikke, men jeg tror det skal bli et heltall med 15 siffer. Det vil i tilfelle gi meningsfylte koordinater, men må da starte med 5954....

Antakelig er det ikke avansert matematikk som skal til. Gjelder bare å tenke litt "utafor boksen".

Blir spennende å se om noen har en idé.
-erling-
trondern
Noether
Noether
Innlegg: 36
Registrert: 18/11-2005 14:00

-erling- skrev:Hei, er det noen der ute som aner hva dette er:

Bilde

Denne nøtten / gåten har med Geocaching å gjøre. Geocaching er en spennede hobby basert på internett og GPS. Den går ut på å finnes må bokser (geocacher) plassert på steder som er verd et besøk. (I Norge finnes nå mer enn 2000 slike bokser.)

I enkelte tilfeller er ikke koordinatene direkte oppgitt, men må finnes gjennom å løse en oppgave eller gjennomføre et resonnement.

I dette tilfellet er koordinatene (posisjonen) skjult i "formelen" ovenfor. Hele beskrivelsen til cachen "A walk in a city park "finner du her.

Jeg aner ikke hvordan denne skal løses, enda jeg har grublet i timevis. Svaret kjenner jeg ikke, men jeg tror det skal bli et heltall med 15 siffer. Det vil i tilfelle gi meningsfylte koordinater, men må da starte med 5954....

Antakelig er det ikke avansert matematikk som skal til. Gjelder bare å tenke litt "utafor boksen".

Blir spennende å se om noen har en idé.
-erling-
Jeg vet ikke om dette gir noe mening, men kikka på måten bokstavene var kryptert.

Viss du setter pi, altså 3.141592654... opp slik

3.14159
4.5376x
5.59465
6.70939

Skrev tallene baklengs, under Pi, og da ble det jo 3456 foran komma haha :P nei jeg gir meg ...

Nå kan jeg 0 og niks om geocaching, men det var iaff eneste jeg kunne tenke på som var outside the boks :P
-erling-
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 2
Registrert: 08/01-2006 16:44
Sted: Løten, Hedmark

Mange takk for forslag til løsning! Den fører nok ikke helt frem til målet.
Lang tid gikk uten at noen responderte på utspillet her i matematikkforum. Fra annet hold fikk jeg etterhvert hint som hjalp meg til å finne løsningen.
Dessverre kan jeg ikke beskrive i detalj her hvordan løsningen er. Det ville i tilfelle ta gleden fra andre skattejegere (geocachere) som ønsker litt hjernetrim.
Kan vel si såpass at løsningen finnes blant pi's 200 000 000 desimaler.

Mvh
-erling-
UNDRES.....
Svar