Hvordan leser dere matematikk studiebøker?

Det er god trening å prate matematikk. Her er det fritt fram for alle. Obs: Ikke spør om hjelp til oppgaver i dette underforumet.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar

Hvilken teknikk bruker du for å få seksere på skolen/universitet/høyskole – i matematikkfagene?

Jeg starter fra begynnelsen av boka og leser "mellom alle linjer" i boka.
1
7%
Jeg starter fra begynnelsen av boka og leser "hvert eneste ord" i hele boka.
2
13%
Jeg leser aldri hele teksten, jeg bare leser "litt her og der".
4
27%
Jeg bruker tunnelsyn og ikke helhetssyn – for jeg er redd jeg ikke får med meg noe viktig.
1
7%
Hvis man skjønner eksemplet – er det ingen vits i å lese forklaringsteksten som er nevnt.
2
13%
Forklaringstekst er ikke viktig så lenge man skjønner forklaringseksemplet.
1
7%
Jeg "hopper over" mange ord i forklaringsteksten – synes ikke alt er viktig å få med seg.
1
7%
Jeg bruker en annen teknikk – jeg nevner den under dette innlegget.
3
20%
 
Stemmer totalt: 15
Gjest

Hei,
Jeg synes det er interessant å høre – når dere lærer matematikk fra fagbøkene på vgs trinn eller universitetsnivå. Hvordan dere lærer matematikk fra bøkene, så følgende er en avstemning:
Gjest

Leser ikke læreboka. Det er ofte så mye irrelevant for pensum blandet oppi det hele skrevet på en tungvint måte. Ofte er også pensum fordelt på 3 bøker og 2 kompendier hvor det benyttes henholdsvis 10%, 40%, 5%, 10 sider og et sitat av lærestoffet. Prisen for dette kan variere fra noen hundre kroner til vel over 2000, og skal du ha fire emner med samme kostnadsnivå finner du fort ut at det å følge med i forelesningene er en mye bedre strategi.
Fibonacci92
Abel
Abel
Innlegg: 665
Registrert: 27/01-2007 22:55

Jeg er ikke enig med det gjest sier om at det er mye irrelevant skrevet i disse bøkene. Det er riktig at bøkene ofte er større enn det pensumet skal dekke, men det er jo ikke negativt. Spesielt fag som kalkulus, statistikk og abstrakt algebra har et veldig standardisert pensum over store deler av verden, så lærebøkene er høyst relevante.

Jeg har ikke opplevd i et eneste matematikkfag at jeg har måttet kjøpe mer enn 1 bok, og ofte har de samme bøkene blitt brukt i samme fag.

Når det er sagt, så vil jeg anbefale deg å ta forelesningsnotater i timene. Jeg vil også anbefale deg å gjøre masse oppgaver.
Svar