Likninger - alle svar blir 0

Det er god trening å prate matematikk. Her er det fritt fram for alle. Obs: Ikke spør om hjelp til oppgaver i dette underforumet.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
Trond
Cauchy
Cauchy
Innlegg: 229
Registrert: 15/09-2005 08:36

Jeg testa 3 forskjellige likninger slik, hvis jeg husker riktig:

2x + 1 =

2x + 5 =

2x + 7 =

Når jeg fant x, regna jeg ut oppgaven på nytt, hvor x er bytta ut med det svaret jeg fant ut x var, og fikk endelig resultat på alle oppgavene til å bli 0. Jeg har ikke testa andre tall og andre symboler som minus, deling og ganging. Ville de også fått endelig resultat 0, og i så tilfelle hvorfor?

Edit: ganging og deling funker ikke :)
Magnus
Guru
Guru
Innlegg: 2286
Registrert: 01/11-2004 23:26
Sted: Trondheim

Forstår egentlig ikke hv adu mener?

Når du regner disse likningene setter du høyre siden lik 0
Da må det på venstre siden også bli 0 til sammen? Og dermed regner du ut x'en som gjør at venstre siden skal bli lik høyre siden = 0

Tror egentlig jeg har misforstått deG:)
Trond
Cauchy
Cauchy
Innlegg: 229
Registrert: 15/09-2005 08:36

Ja, selvfølgelig. Tenkte på noe annet, men når du sier det så gikk det opp et lys for meg ;)
Gjest

Candela sitt forslag er i alle fall feil, for 2x + 1 er aldri lik 2x + 5 eller 2x + 7. Kan du skriva inn oppgåveteksten, sånn at me kan tolka den sjølve?
Magnus
Guru
Guru
Innlegg: 2286
Registrert: 01/11-2004 23:26
Sted: Trondheim

Anonymous skrev:Candela sitt forslag er i alle fall feil, for 2x + 1 er aldri lik 2x + 5 eller 2x + 7. Kan du skriva inn oppgåveteksten, sånn at me kan tolka den sjølve?
nå tror jeg gjerne det er du som misforstår han igjen.

Tror han mener å siat
2x + 1 = 0
2x + 5 = 0
2x + 7 = 0

Man kan ikke settte disse likningene lik hverandre
da får man 1=5=7 som ikke stemmer.

Det han mener at når han løser 2x+1 = 0
x = -0.5

og setter inn -0.5 for x, så får man 0
-0.5*2 + 1 = 0

eller hva?
Trond
Cauchy
Cauchy
Innlegg: 229
Registrert: 15/09-2005 08:36

Sånn går det når man tenker på noe annet enn det det gjelder.
Likning er lik verdi på begge sider, så når det ikke står noe på andre siden betyr det at det er det samme som 0. Null som i ingen verdi.
Gjest

Trond: Meiner du 0, s� skal du skriva 0. Enkelt og greitt. Det var trass alt ein grunn til at ein etter kvart fann det passande � innf�ra det symbolet i staden for eit lett forvirrande tomrom! Og nei: Eg trudde faktisk ikkje at du skreiv 2x + 1 = 2x + 5 = 2x +7, sj�lv om det strengt tatt var den mest korrekte tolkinga, hadde det ikkje vore for overskrifta di.

Candela: Ok, eg mistolka "N�r du regner disse likningene setter du h�yre siden lik 0. Da m� det p� venstre siden ogs� bli 0 til sammen? Og dermed regner du ut x'en som gj�r at venstre siden skal bli lik h�yre siden = 0" Valet stod liksom mellom at du hadde skrive s� � seia det same tre gonger p� rad og at du l�g litt meir enn du gjorde i at venstresida m� verta 0 til saman, noko eg tolka som at me m� ha 2x + 1 + 2x + 5 + 2x + 7 = 0, noko som i seg sj�lv er ei grei nok likning. At eg misforsod Trond? Nei, eg berre forstod han ikkje. Det var deg eg misforstod.
Svar