Ranking matematikk.net

Det er god trening å prate matematikk. Her er det fritt fram for alle. Obs: Ikke spør om hjelp til oppgaver i dette underforumet.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
Gjest

Kjemikern skrev:Noe annet som kunne ha vært fint er å lage en liten side om moderatorene, altså hva de driver med(studerer/studert? Kanskje litt om dem selv). De er jo tross alt ikke så mange 5-6?
Jeg personlig er litt nysgjerrig på hva slags utdanning/jobber de fleste moderatorene har(Hint, hint Plutarco). :-)
Helt enig det var en super ide, men det avhenger vel veldig om moderatorene ønsker det eller ikke. Kanskje det like så godt skulle gjelde alle som ønsker å skrive seg inn? Jeg er interessert i hvem alle faste brukere er :)
For å supplere på ideen kan dere sette opp en liten gjestebok som folk som besøker forumet kan skrive i. Her kan de presentere seg selv eller gi tilbakemelding på forumet.

Her er en tråd jeg fant hvor ihvertfall noen av moderatorene presenterer seg selv om du skulle være nysgjerrig
http://matematikk.net/matteprat/viewtop ... =4&t=34923
Kjemikern
Guru
Guru
Innlegg: 1167
Registrert: 22/10-2015 22:51
Sted: Oslo

Gjest skrev:
Kjemikern skrev:Noe annet som kunne ha vært fint er å lage en liten side om moderatorene, altså hva de driver med(studerer/studert? Kanskje litt om dem selv). De er jo tross alt ikke så mange 5-6?
Jeg personlig er litt nysgjerrig på hva slags utdanning/jobber de fleste moderatorene har(Hint, hint Plutarco). :-)
Helt enig det var en super ide, men det avhenger vel veldig om moderatorene ønsker det eller ikke. Kanskje det like så godt skulle gjelde alle som ønsker å skrive seg inn? Jeg er interessert i hvem alle faste brukere er :)
For å supplere på ideen kan dere sette opp en liten gjestebok som folk som besøker forumet kan skrive i. Her kan de presentere seg selv eller gi tilbakemelding på forumet.

Her er en tråd jeg fant hvor ihvertfall noen av moderatorene presenterer seg selv om du skulle være nysgjerrig
http://matematikk.net/matteprat/viewtop ... =4&t=34923
Takker og bukker!
Gjest

hva blir planen da??

Jeg stemmer for plutarco sitt forslag; å innføre guruer ville løst en del av problemet. Men det bør være ca. like mange guruer som moderatorer fordi ellers blir det bare kaaos.. Det blir poenløst med så mange guruer kontra vanlige brukere og gjest.
4-7 stk?
Jeg foreslår at moderatorene går sammen og velger ut disse guruene. Prøv å gjøre det mest mulig objektivt. Basert på antall innlegg, aktivitet, kunnskap, evne til å lære bort.. osv.. bør de velge de utvalgte..
Gjest

Gjest skrev:hva blir planen da??

Jeg stemmer for plutarco sitt forslag; å innføre guruer ville løst en del av problemet. Men det bør være ca. like mange guruer som moderatorer fordi ellers blir det bare kaaos.. Det blir poenløst med så mange guruer kontra vanlige brukere og gjest.
4-7 stk?
Jeg foreslår at moderatorene går sammen og velger ut disse guruene. Prøv å gjøre det mest mulig objektivt. Basert på antall innlegg, aktivitet, kunnskap, evne til å lære bort.. osv.. bør de velge de utvalgte..
Guru planen til plutarco var en subjektiv en så det blir nok litt motstridende å bruke objektive kriteriet. Poenget er at han ønsker å anerkjenne kvaliteten på innleggene og ingen av de objektive kriteriene du bruker er gjensidig med god kvalitet. Evne til å lære bort er ikke et objektivt kriterium, og kunnskap er veldig vanskelig å vise ved begrensede problemstillinger. Aktivitet og innlegg har ikke noe direkte tilknytning til kvalitet.
Gjest

Basert på det jeg har sett stemmer jeg for at de følgende blir vurdert til tittelen guru:

Kjemikern
Brahmagupta
Viking
Stringselings
Drezky
Fysikkmann97
Dolanddyret
Stensrud
Gjest

Kanskje Tom Andre tveit? Foruten det kryptiske språket han bruker, har han god kvalitet oppgavemessig i svarene sine
Aleks855
Rasch
Rasch
Innlegg: 6855
Registrert: 19/03-2011 15:19
Sted: Trondheim
Kontakt:

Det er opp til Vaktmester hva som blir innført og ikke.

Men dere som ønsker å stemme, lag dere en konto. Vi ser ikke forskjell på gjestebrukere, og det ville vært uaktuelt å la anonyme brukere stemme, da det ville vært enkelt for en person å poste flere ganger.
Bilde
Gjest

Dersom det blir innført guruer. Er det slik at disse ikke har lov til å be om hjelp? på samme måte som moderatorer? Ettersom de besitter høy kunnskap og skal hjelpe andre?
Gustav
Tyrann
Tyrann
Innlegg: 4555
Registrert: 12/12-2008 12:44

Gjest skrev:Dersom det blir innført guruer. Er det slik at disse ikke har lov til å be om hjelp? på samme måte som moderatorer? Ettersom de besitter høy kunnskap og skal hjelpe andre?
Selvsagt har de lov til å be om hjelp. Hvem har sagt at moderatorene ikke har lov til å be om hjelp?
Drezky
Hilbert
Hilbert
Innlegg: 1023
Registrert: 06/12-2014 17:43

Gjest skrev:Dersom det blir innført guruer. Er det slik at disse ikke har lov til å be om hjelp? på samme måte som moderatorer? Ettersom de besitter høy kunnskap og skal hjelpe andre?
Hahahaha :lol: :lol:
[tex]i*i=-1[/tex]



Omnia mirari etiam tritissima - Carl von Linné
( Find wonder in all things, even the most commonplace.)

Det er åpning og lukking av ionekanaler i nerveceller som gjør det mulig for deg å lese dette.
Gjest

Hva er poenget med moderatorer da?
Jeg trodde det var slik at de nesten alltid kunne hjelpe folk fordi de har ganske mye erfarig på forume her har iallefall 1000+ innlegg.. osv. Kan hvem som helst på moderator? Hvordan velges de ut? Er det en spesiel nemnda eller? :lol:
Slik jeg ser det burde moderatorer ikke be så mye om hjelp fordi da mister de den rollen som øverste hold. En eventuelt nedgradering hvis det skjer..
Vaktmester
World works; done by its invalids
World works; done by its invalids
Innlegg: 827
Registrert: 26/04-2012 09:35

Det blir guruer, selv om jeg er litt redd for hva som skjer med brukere som føler at de burde være guru og ikke blir det, og hva som skjer hvis vi gjør noen til guru som kanskje ikke fortjente det allikevel. Status kan kanskje motivere noen, men jeg tror også det kan være demotiverende for andre samtidig :-) Komplisert dette..

Uansett: Moderatorer har rett til å nominere. Jeg spør den som er nominert om han/hun ønsker å ha guru-merket. Dersom brukeren ønsker dette, legger jeg han/henne inn i guru-gruppen. Jeg tenker at det er unaturlig å ha så veldig mange guruer.

Guruer oppfordres til å ikke la suksessen gå dem til hodet, og til å beholde den ydmyke holdningen som fikk dem dit de er i dag ;)

OK?
Vaktmester
World works; done by its invalids
World works; done by its invalids
Innlegg: 827
Registrert: 26/04-2012 09:35

Gjest skrev:Hva er poenget med moderatorer da?
Jeg trodde det var slik at de nesten alltid kunne hjelpe folk fordi de har ganske mye erfarig på forume her har iallefall 1000+ innlegg.. osv. Kan hvem som helst på moderator? Hvordan velges de ut? Er det en spesiel nemnda eller? :lol:
Slik jeg ser det burde moderatorer ikke be så mye om hjelp fordi da mister de den rollen som øverste hold. En eventuelt nedgradering hvis det skjer..
Det er en moderator-nemnd, og den består av meg. Moderatorer (og alle andre) må be om så mye hjelp de bare vil, men det er nå dessverre slik at i alle fall dybden i mine matematikk-kunnskaper ikke når disse gutta til knærne, selv etter noen år bak kateteret. De vet nok selv best hvilke fora det er mest sannsynlig at de får gode svar på sine spørsmål :-)
Aleks855
Rasch
Rasch
Innlegg: 6855
Registrert: 19/03-2011 15:19
Sted: Trondheim
Kontakt:

Gjest skrev:Hva er poenget med moderatorer da?
Jeg trodde det var slik at de nesten alltid kunne hjelpe folk fordi de har ganske mye erfarig på forume her har iallefall 1000+ innlegg.. osv. Kan hvem som helst på moderator? Hvordan velges de ut? Er det en spesiel nemnda eller? :lol:
Slik jeg ser det burde moderatorer ikke be så mye om hjelp fordi da mister de den rollen som øverste hold. En eventuelt nedgradering hvis det skjer..
Uhørt. Det er ingen som kan ALL matematikk, og aldri vil trenge hjelp. Og det har heller ingenting med rollen som moderator å gjøre.

En moderators jobb er å beskytte forumet mot spam, og å passe på at forumet ikke misbrukes på annet vis. Vår jobb er ikke å være allvitende guder.
Bilde
Nebuchadnezzar
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 5648
Registrert: 24/05-2009 14:16
Sted: NTNU

For å bli moderator må en scanne inn mateprøvene fra ungdomsskolen, aller helst barneskolen. Dessverre har jeg laminert prøvene fra barneskolen og ønsket nødig å ta de ned fra peisen. Jobben går stort sett ut på å beskytte de matematiske hemlighetene fra almuen og Plebeierene.

Når det gjelder nivået på matematikk her inne, er det ikke fryktelig høyt. Sier ikke dette for å virke kjepphøy. Selv om mye kan virke som magi, er det meste relativt elementært etter noen år på universitetet. Er det noe som er skikkelig vanskelig hopper heldigvis Plutarco eller Espen inn, som har enda flere år inn. Selv bruker jeg http://math.stackexchange.com/ en del for å stille spørsmål som er litt over intro-kursene på universitetet =) Uansett hvilket nivå spørsmålene ligger på er det heldigvis utrolig god stemning på forumet. Noe som ikke hadde vært mulig uten de mange ildsjelene som engasjerer seg.

Når det er sagt føler jeg ikke at det gjør noe at det er mange rangeringer? At tittelen en har forandrer seg, og at en oppdager nye matematikkere er jo bare kjempekult. Når det er sagt burde nok Vaktmester klare å gjøre rangeringen lettere tilgjengelig for vanlige brukere. Å måtte grave opp gamle tråder for å finne gjeldende rangeringsliste burde ikke være nødvendig ;)
"Å vite hva man ikke vet er og en slags allvitenhet" - Piet Hein
https://s.ntnu.no/Integralkokeboken
Lektor - Matematikk, Fysikk og Informatikk
Svar