Studieteknikk (universitet)

Det er god trening å prate matematikk. Her er det fritt fram for alle. Obs: Ikke spør om hjelp til oppgaver i dette underforumet.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
Jerry

Nå er jeg ferdig med første semesteret i mitt første år som student ved et universitet, eksamenene gikk ok, men kunne klart gått bedre, ligger vel på B.
Det jeg lurer på er hvordan studieteknikk dere drevne studenter bruker. Selv har jeg notert alt som er på forelesningene og bare regnet øvingene til hver uke. Er det en idé å bare følge med i boka på forelesningene, droppe å notere, da alt står i boka, og ellers regne flere oppgaver?

Siden jeg er veldig dårlig på å lese som en gal før eksamen er jeg avhengig av å ha et bra opplegg gjennom semesteret.
Benenzo
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 19
Registrert: 30/10-2005 21:59
Sted: Vestnes

Er nettopp i samme situasjon som du.
Dette året har jeg virkelig skjerpet meg, noe som virkelig gav resultater på semestereksamene. I mitt tilfellet skriver jeg ned alt som blir vist på tavlen. Selv om jeg ikke alltid forstår det i det øyeblikk det blir forklart, løser det som regel etter at jeg tar ett par oppgaver på egenhånd. Foreleseren hos meg praktisere en helt annen pedagogisk metode enn det boka gjør, samtidig som det kan være noe som ikke blir godt nok forklart i boka. Så basere seg på å lese seg til eksamen uten å være på så ofte på forelesning er vel ikke et sjakktrekk.
Forhåpentligvis er alt forstått innen eksamen. :)

Mitt studium(ingeniør bygg) baserer seg mye på matematikk, så å sammenligne studieteknikker med f.eks juss blir feil, som er et mer teoretisk fag.
ingentingg
Weierstrass
Weierstrass
Innlegg: 451
Registrert: 25/08-2005 17:49

For min egen del kommer det veldig an på foreleser. Er det en bra foreleser, går eg på forelesningene og rekner oppgaver i tillegg. Er foreleser dårlig rekner eg bare oppgaver og blar i boka for å se om det er noe viktige teoretiske begreper o.l
Uka før eksamen er det løsning av eksamensoppgaver hvor eg ofte rekker gjennom en 5-15 eksamener alt etter hvor mange dager eg har.

Dette har fungert veldig bra for meg.

Fordelen med å gå på forelesning er å få vite hva foreleser legger vekt på, men viss han har hatt faget før kan man ofte like gjerne se på hans tidligere eksamensoppgaver.
LGO
Guru
Guru
Innlegg: 486
Registrert: 06/03-2004 12:43
Sted: Tønsberg

Jeg har studert mye som fjernstudent, og merker hvor viktig forelesningene er, i og med at jeg så godt som aldri er på dem. Jeg vil si det generelt krever mer av deg å lese pensumet på egen hånd, enn å følge med på forelesninger og notere ned der. Spesielt, som ingentingg også nevner, det at du da vet hva som vektlegges.

Min erfaring er at det ideelle er å lese gjennom pensumet i boka før forelesningene, for så å notere ned det som gjennomgås på forelesningene, og regne oppgaver i tillegg. Fordelen med å notere ned fra forelesningene, er at det også gjør det lettere å repetere pensumet til eksamen. Da har du alt det essensielle pensumet samlet på ark, og behøver eventuelt bare å slå opp i boka dersom du ikke forstår notatene helt. For meg, gjør det at det blir mye lettere å repetere før en eksamen.

Oppgaveløsning er helt essensielt. Jeg har utallige ganger trodd at jeg har forstått pensumet veldig godt, helt til jeg har begynt å jobbe med oppgaver til pensumet. Da oppdager man fort at ting ikke alltid er like enkelt i praksis.
"Det umulige er bare en midlertidig arbeidshypotese" (A. Næss)
Svar