Digitalt hjelpemiddel på eksamen i 1P, S1, S2

Det er god trening å prate matematikk. Her er det fritt fram for alle. Obs: Ikke spør om hjelp til oppgaver i dette underforumet.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
sheriff
Noether
Noether
Innlegg: 36
Registrert: 26/01-2016 19:56

Hei

Jeg gikk ut av videregående i 2009, og har bestemt meg for å ta opp noen fag for å begynne å studere igjen. Jeg tar opp 1P, S1 og S2. Når jeg gikk på videregående hadde vi (heldigvis) ikke Geogebra. Bøkene jeg har kjøpt - Sinus - fokuserer bare på Geogebra later det til. Jeg synes programvaren er mer tungvint å bruke enn kalkulatoren. Kan jeg bruke kalkulatoren når det blir spørsmål som sier "vis digitalt, regn digitalt etc"?
Kjemikern
Guru
Guru
Innlegg: 1167
Registrert: 22/10-2015 22:51
Sted: Oslo

Dessverre, du MÅ bruke geogebra/CAS for å få fullpott dersom det står "Bruk digitalehjelpemidler". Velger du å regne for hånd/kalkulator, vil du kun få noe uttelling som regel 1/3 poeng
Gjest

Uhm står det bruk digitale hjelpemidler kan du bruke hvilke digitale hjelpemidler du vil, inkludert kalkulator. Står det løs vha. CAS ol. må du bruke CAS. Hvis ikke noe er spesifisert kan du gjøre hva du vil.
Kjemikern
Guru
Guru
Innlegg: 1167
Registrert: 22/10-2015 22:51
Sted: Oslo

Gjest skrev:Uhm står det bruk digitale hjelpemidler kan du bruke hvilke digitale hjelpemidler du vil, inkludert kalkulator. Står det løs vha. CAS ol. må du bruke CAS. Hvis ikke noe er spesifisert kan du gjøre hva du vil.

Selvfølgelig, klarte å formulere meg feil.


Dette er fra eksamenveiledingen;
"Del 2 vil ikke lenger inneholde oppgaveformuleringer som ”Finn/Løs/Bestem ... ved regning” eller ”Regn ut ...”.
I enkelte oppgaver i Del 2 vil elevene bli bedt om å bruke «regneark» eller «graftegner» eller «CAS» for å løse oppgaven. I andre oppgaver i Del 2 kan elevene bruke den metoden/det hjelpemiddel/det digitale verktøy som eleven finner hensiktsmessig."
Fysikkmann97
Lagrange
Lagrange
Innlegg: 1258
Registrert: 23/04-2015 23:19

Jeg skjønner at det muligens er dritt å måtte lære seg matte, samt GeoGebra/CAS. Men om du tilegner deg begge deler vil del 2 på eksamen, iallefall i S1 og S2 gå mye raskere. F.eks om du får å finne terminbeløp på ett lån på S2-eksamen trenger du bare å putte inn likningen du kommer frem til, og CAS vil gi deg løsningen. Alternativet for deg er mest naturlig å gjøre mellomregniner med å omforme likningen. Ikke at jeg er fan av den nye eksamensordningen, men min forrige mattelærer sa: "Du har ingenting å si, frem til du sitter på ræva og gjør ingenting."
Svar