Spørsmål rundt analyse av tidsserier og mønster i aksjer?

Det er god trening å prate matematikk. Her er det fritt fram for alle. Obs: Ikke spør om hjelp til oppgaver i dette underforumet.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
Johan Nes
Fermat
Fermat
Innlegg: 705
Registrert: 23/01-2012 12:56

Heisann,

Jeg holder på med et lite prosjekt ved siden av studiene. Det omhandler teknisk analyse av aksjemarkedet. Teknisk analyse er ren analyse av prisbevegelser og prishistorie uten hensyn til fundamentale forhold. Jeg vet at det er mange skarpe hoder her med ferdigheter også innen programmering, så jeg tenkte å høre om noen hadde noen innspill. Om dette blir for langt på siden av hensikten til dette forumet, så slett tråden med min velsignelse. Om ikke, kanskje noen synes det er en morsom problemstilling. :)

Det jeg har gjort er å betrakte de daglige prisbevegelsene som svingninger opp og ned. Jeg bruker et tilfeldig valgt filter på 3,5 poeng. Dette markedet er benevnet i poeng (lignende Oslo Børs), men det kunne like gjerne vært kroner eller annen valuta. Det betyr at at når en opp-sving reverserer med 3,5 poeng, så er en ny sving nedover etablert. En ned-sving. Alt annet blir ignorert. Så om markedet fortsetter ned 10 poeng uten å reversere 3,5 poeng, så er det en 10 poeng sving. Men så snart det beveger seg 3,5 poeng oppover er en ny opp-sving etablert. Basert på denne logikken plotter jeg alle daglige svingninger.

Se vedlagte bilder for eksempel.

Min teori er at disse daglige mønstrene repeterer seg selv. Sannsynligvis ikke 100% nøyaktig, men mer eller mindre variasjoner av disse. Det er mulig det hadde vært hensiktsmessig å bruke et større filter for svingningene, noe som hadde gitt mindre målte svingninger per dag og dermed et mindre antall mønster i utvalget.

Det jeg lurer på er om noen har noen ideer hvordan man kunne lagret eller sortert denne informasjonen på en fornuftig måte slik at det er mulig å skille de ulike dagene/mønstrene fra hverandre.

Om man ser kun på antall svingninger vil man kunne skille de ulike dagene basert på det. Man kunne for eksempel måle retning på første sving og retning på siste sving, samt antall svingninger.

For eksempel vil et mønster da være: Retning første sving - Opp; Antall svingninger; 12; Retning siste sving; Ned

Osv.

Men dette sier ingenting om størrelsen på svingningene, tidspunkt eller formen på dagens mønster.

Noen tanker om dette? :D
Vedlegg
ES2.jpg
ES2.jpg (107.66 kiB) Vist 4269 ganger
ES1.jpg
ES1.jpg (99.89 kiB) Vist 4269 ganger
Johan Nes
Fermat
Fermat
Innlegg: 705
Registrert: 23/01-2012 12:56

Eksempel med et større filter:
Vedlegg
ChartForSpreadsheet.jpg
ChartForSpreadsheet.jpg (98.39 kiB) Vist 4266 ganger
Johan Nes
Fermat
Fermat
Innlegg: 705
Registrert: 23/01-2012 12:56

Ingen gode ideer? :D

Fra før av har jeg diverse statistikker som jeg lagrer i Excel, men jeg har hittil ikke funnet ut hvordan jeg kan kvantifisere og beskrive de daglige prissvingningene som skissert tidligere.

Med et stort nok utvalg vil man nok finne variasjoner av samme mønster som er rimelig like, men jeg vil anta at det er umulig å finne mønster som er helt like. Jeg legger ved et bilde av fredagens marked.

Med tykk, lilla strek har jeg markert de store prissvingningene for dagen. Så, har jeg med stiplet rosa og grønn strek tegnet inn tenkte svingninger som jeg oppfatter som variasjon av samme mønster som fant sted fredag.

Har også tegnet inn prisdata: Pris og tid.

Jeg lurer på om dette kunne vært beskrevet med vektorer/trekanter. Tid langs x-aksen. Pris langs y-aksen. En eller annen logikk må utarbeides. Jeg antar at dette må gjøres programmatisk med en form for logaritme. Hmmm...:)
Vedlegg
Friday.jpg
Friday.jpg (132.86 kiB) Vist 4231 ganger
Nebuchadnezzar
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 5648
Registrert: 24/05-2009 14:16
Sted: NTNU

Jeg ville nok heller bare ha målt aksjekursen si 24 ganger i løpet av et døgn, og skrevet ned disse verdiene. Så gjentar en dette 10 dager, og tar gjennomsnittet av målingene (ta bort minste og største verdi). Da vil du ha hvertfall en statistisk sjangse til å anslå hva som skjer den 11. I hvertfall slik jeg ville ha gjort det :p Eg alltid behold de 10 siste dagene, og ikke bry deg om svningningene men de faktiske verdiene.

HVertfall mine banale tanker om problemet :p
"Å vite hva man ikke vet er og en slags allvitenhet" - Piet Hein
https://s.ntnu.no/Integralkokeboken
Lektor - Matematikk, Fysikk og Informatikk
Johan Nes
Fermat
Fermat
Innlegg: 705
Registrert: 23/01-2012 12:56

Takk for svaret, Nebuchadnezzar! :)

Jeg er usikker på om det kan fungere, men det kan være verdt å undersøke, så jeg skal ta det til etterretning.

Men jeg er fortsatt interessert i å finne en måte å beskrive de store daglige svingningene på som er objektiv og rasjonell og som muliggjør sammenlikning av ulike dager. Da vil man for eksempel kunne beskrive dagens mønster slik i Excel:

↑↓↑

Altså, opp, ned, opp. Dette er kortfattet og enkel notasjon som gjør det enkelt å sammenligne dager på en oversiktlig måte og dette er noe jeg alt gjør.

Problemet er at klassifiseringen over ikke sier NOE om STØRRELSE og TID på de respektive svingningene. Derfor kan to dager som har samme mønster ↑↓↑ være vidt forskjellige, fordi størrelse og varighet/tid er helt ulike.

Jeg har forsåvidt brukt å lagre informasjon om størrelse og tid på svingningene i et eget ark, men det gjør ikke sammenlikning så lett.

Ideelt sett skulle jeg lagret både størrelse og tid i en enkelt celle (i Excel),

Jeg har tenkt mer på det jeg skrev i går og innser at kanskje vektornotasjon er løsningen her. Eller en annen form for notasjon? Det var her jeg håpet at dere matematikere kunne komme meg til unnsetning. :)

La oss ta første sving i bildet jeg postet i innlegget over:

120 minutter langs X-aksen, 31 poeng ned langs Y-aksen.

Kan det gjøres så enkelt som: 120,-31 ?

Har også tenkt komplekse tall (noe Excel takler): 120 -31i

Hmmm...tenker høyt her, men hadde satt stor pris på noen gode innspill! :)
Johan Nes
Fermat
Fermat
Innlegg: 705
Registrert: 23/01-2012 12:56

Jeg tror jeg fant ut av det. :)
Svar