Fra s1 og s2 til r2

Det er god trening å prate matematikk. Her er det fritt fram for alle. Obs: Ikke spør om hjelp til oppgaver i dette underforumet.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
mattenøtta

Hei, går vg3 og har valgt løpet s1+s2. I det siste har jeg lurt litt på å studere på NTNU der det kreves r2 vedlagt, så lurer egentlig på om noen har erfaringer med å hoppe fra s1 og s1 til r2? Er relativt grei i matte, fikk 6 i s1 - standpunkt og eksamen, og ligger an til 6 i s2. Er det gjennomførbart uten å brenne av hele arven på Sonans? :)
Gjest

Med dine forutsetninger skal du klare R1 og R2 LETT! Det går nok bra, sikkert smart å begynne allerede i sommerferien
mattenøtta

Gjest skrev:Med dine forutsetninger skal du klare R1 og R2 LETT! Det går nok bra, sikkert smart å begynne allerede i sommerferien

Takk for det, men tanken er å gå rett fra s2 til r2, altså uten å ha hatt r1 først. Syntes det høres krevende ut ettersom mye av r2 bygger på r1.
Dolandyret
Lagrange
Lagrange
Innlegg: 1264
Registrert: 04/10-2015 22:21

mattenøtta skrev:
Gjest skrev:Med dine forutsetninger skal du klare R1 og R2 LETT! Det går nok bra, sikkert smart å begynne allerede i sommerferien

Takk for det, men tanken er å gå rett fra s2 til r2, altså uten å ha hatt r1 først. Syntes det høres krevende ut ettersom mye av r2 bygger på r1.
Vel, pensum i R2 er som følger:
- Vektorer
- Algebra (rekker etc.)
- Funksjonsdrøfting
- Integrasjon
- Trigonometri
- differensiallikninger

Nå har ikke jeg peiling på hva S1- og S2 pensumene inneholder, men derivasjon må sitte like godt som å knytte skolisser, og det samme gjelder vektorregningen. Naturligvis også kjekt å være stødig i alt som har med algebra å gjøre. Utover det er det meste ganske "nytt", nye temaer ift. R1 pensum, men det er riktig at mye av forkunnskapene som trengs for å regne innenfor disse temaene lærer du om i R1 pensum.
Slettes ikke uoverkommelig, men skal nok litt arbeid til før toppkarakterene kommer. Det beste med R2 er at pensum ikke inneholder sannsynlighet :mrgreen:
"I want to die peacefully in my sleep like my grandfather, not screaming in terror like his passengers."
Fysikkmann97
Lagrange
Lagrange
Innlegg: 1258
Registrert: 23/04-2015 23:19

Det kommer nok helt an på når du tenker å gjøre det. Siden du tenker å få det vedlagt, så betyr det at du må fullføre S2. Antar da at du tenker å ta R2 til høsten etter VGS. Dette ser jeg på som fullt mulig. Om du hadde tanker om å ta R2 som privatist før sommeren vil jeg si at det er en dårlig ide. Dette fordi eksamen (skriftlig) i R2 og S2 faller samme dag, og om du melder deg opp i R2, så bør du, om du verdsetter ett førstegangsvitnemål, ta en evt. S2-eksamen. Dette er rent praktisk siden R- og S-matte ikke kan stå på samme vitnemål.

Jeg har selv S2, og ligger i samme sjikte samme som deg, samt en femmer i FY2. Jeg vurderte selv å ta opp R1 + R2, men tenker at jeg ønsker å skaffe meg R2-kompetanse så tar jeg heller ett forkurs eller noe lignende. Å skifte ut en sekser i S1 standpunkt og eksamen med en karakter i R1 er ikke helt fornuftig :P
mattenøtta

Fysikkmann97 skrev:Det kommer nok helt an på når du tenker å gjøre det. Siden du tenker å få det vedlagt, så betyr det at du må fullføre S2. Antar da at du tenker å ta R2 til høsten etter VGS. Dette ser jeg på som fullt mulig. Om du hadde tanker om å ta R2 som privatist før sommeren vil jeg si at det er en dårlig ide. Dette fordi eksamen (skriftlig) i R2 og S2 faller samme dag, og om du melder deg opp i R2, så bør du, om du verdsetter ett førstegangsvitnemål, ta en evt. S2-eksamen. Dette er rent praktisk siden R- og S-matte ikke kan stå på samme vitnemål.

Jeg har selv S2, og ligger i samme sjikte samme som deg, samt en femmer i FY2. Jeg vurderte selv å ta opp R1 + R2, men tenker at jeg ønsker å skaffe meg R2-kompetanse så tar jeg heller ett forkurs eller noe lignende. Å skifte ut en sekser i S1 standpunkt og eksamen med en karakter i R1 er ikke helt fornuftig :P

Nei tenkter absolutt ikke å ta r2 nå før sommeren. Planen er å ta det etter vgs engang, men takk for innspill :)
Dolandyret
Lagrange
Lagrange
Innlegg: 1264
Registrert: 04/10-2015 22:21

Fysikkmann97 skrev:Det kommer nok helt an på når du tenker å gjøre det. Siden du tenker å få det vedlagt, så betyr det at du må fullføre S2. Antar da at du tenker å ta R2 til høsten etter VGS. Dette ser jeg på som fullt mulig. Om du hadde tanker om å ta R2 som privatist før sommeren vil jeg si at det er en dårlig ide. Dette fordi eksamen (skriftlig) i R2 og S2 faller samme dag, og om du melder deg opp i R2, så bør du, om du verdsetter ett førstegangsvitnemål, ta en evt. S2-eksamen. Dette er rent praktisk siden R- og S-matte ikke kan stå på samme vitnemål.

Jeg har selv S2, og ligger i samme sjikte samme som deg, samt en femmer i FY2. Jeg vurderte selv å ta opp R1 + R2, men tenker at jeg ønsker å skaffe meg R2-kompetanse så tar jeg heller ett forkurs eller noe lignende. Å skifte ut en sekser i S1 standpunkt og eksamen med en karakter i R1 er ikke helt fornuftig :P
Forkurs hadde nok vært det beste Ja, siden ved å ta opp fag høsten etterpå faller du under den ordinære kvoten, og da kan det være en del høyere karakterkrav.
Noter deg at udir er ganske klare på dette med S og R matte på samme vitnemål. Skal du ta R2, så MÅ du også ta R1.
"Det er ikke anledning til å kombinere programfag matematikk S1 med programfag matematikk R2 eller programfag matematikk R1 med programfag matematikk S2. Det er heller ikke anledning til å føre både matematikk S og matematikk R på samme vitnemål."
"I want to die peacefully in my sleep like my grandfather, not screaming in terror like his passengers."
Fysikkmann97
Lagrange
Lagrange
Innlegg: 1258
Registrert: 23/04-2015 23:19

Det finnes muligheter for legge ved R2 ved siden av vitnemålet. Tror jeg leste at en gjorde det ved NTNU og kom inn. Da sender du inn kompetansebeviset for R2 sammen med vitnemålet ditt. Usikker på hvilken kvote du da havner i.
Svar