Abelkonkurransen 2015/2016
Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa
-
- Cantor
Vi fikk beskjed om å lever inn alt, så jeg fikk ikke tatt med oppgavesettet.
Du kan få en oppgave å prøve på, om jeg husker riktig
På en skole er det 2015 elever. La N være antall grupperinger du kan lage med 15 elever. Hva er siste siffer i N ?
Du kan få en oppgave å prøve på, om jeg husker riktig

På en skole er det 2015 elever. La N være antall grupperinger du kan lage med 15 elever. Hva er siste siffer i N ?
Hei, jeg har oppgavearket.
Hvordan gikk det med dere? Selv første gang jeg deltok
Det var en oppgave jeg ikke skjønte bæret av.
Tallet x er gitt ved
[tex]\frac{1}{x}=\frac{1}{2016^{2}}+\frac{1}{2017^{2}}+...+\frac{1}{4030^{2}}[/tex]
Hvilket av disse heltallene ligger nærmest x?
A) 2015 B) 2016 C) 3024 D) 4029 E) 4031
Nå må jeg raskt tilføye at jeg ikke brukte lang tid på denne oppgaven da jeg raskt innså at jeg ikke kom til å klare den :/
Noen ?
Hvordan gikk det med dere? Selv første gang jeg deltok

Det var en oppgave jeg ikke skjønte bæret av.
Tallet x er gitt ved
[tex]\frac{1}{x}=\frac{1}{2016^{2}}+\frac{1}{2017^{2}}+...+\frac{1}{4030^{2}}[/tex]
Hvilket av disse heltallene ligger nærmest x?
A) 2015 B) 2016 C) 3024 D) 4029 E) 4031
Nå må jeg raskt tilføye at jeg ikke brukte lang tid på denne oppgaven da jeg raskt innså at jeg ikke kom til å klare den :/
Noen ?
[tex]i*i=-1[/tex]
Omnia mirari etiam tritissima - Carl von Linné
( Find wonder in all things, even the most commonplace.)
Det er åpning og lukking av ionekanaler i nerveceller som gjør det mulig for deg å lese dette.
Det er åpning og lukking av ionekanaler i nerveceller som gjør det mulig for deg å lese dette.
-
- Cantor
Den siste oppgaven hoppet jeg glatt over xD
Jeg tror jeg ender opp et sted mellom 50 og 60 poeng
Jeg tror jeg ender opp et sted mellom 50 og 60 poeng

Noen som klarte denne? Husker ikke helt den korrekte formuleringen, men tror den var slik:
La a,b,c,d være 4 forskjellige elementer tilfeldig valg blant tallene 0,1,2,3,4,5,6,7,8,9
Hva er sansynligheten for at ad - bc er ett partal
La a,b,c,d være 4 forskjellige elementer tilfeldig valg blant tallene 0,1,2,3,4,5,6,7,8,9
Hva er sansynligheten for at ad - bc er ett partal
Her var jo alternativene fire partall og "ingen av disse", så trikset var å gjenkjenne at $\binom{2015}{15}$ er odde. Drezky sin oppgave derimot, synes jeg var veldig vanskelig, men det er vel å forvente av sisteoppgaven? Kom til slutt frem til riktig svar, ifølge WolframAlpha. Fant aldri noen god fremgangsmåte på Gjest99932 sin oppgave, men ellers følte jeg det gikk greit for min del.Stringselings skrev:På en skole er det 2015 elever. La N være antall grupperinger du kan lage med 15 elever. Hva er siste siffer i N ?
Eller synes jeg generelt at oppgavene i år var litt vanskeligere enn i fjor, spesielt innenfor kombinatorikk og tallteori. Geometrien synes jeg var enklere i år enn den har vært før. Blir spennende å høre hva de mer erfarne brukerne på forumet her har å si om saken, når oppgavene legges ut (i dag kl 17.00?).
-
- Noether
Jeg har regnet litt på oppgavene fram til nå, og tror dette kommer til å være fasiten
:
1. B
2. A
3. B
4. A
5. B
6. E
7. C
8. E
9. E
10. C
11. C
12. C
13. B
14. D
15. A
16. A
17. B
18. C
19. C eller D husker ikke hva jeg svarte, men vet at jeg svarte riktig, eller jeg tror
20. A

1. B
2. A
3. B
4. A
5. B
6. E
7. C
8. E
9. E
10. C
11. C
12. C
13. B
14. D
15. A
16. A
17. B
18. C
19. C eller D husker ikke hva jeg svarte, men vet at jeg svarte riktig, eller jeg tror

20. A
-
- Noether
Oops, mente å skrive E på oppgave 16...
Da er oppgavene ute: http://abelkonkurransen.no/nb/oppgaver/
Vanskelig å si da dette er min første gang.Xxxxx skrev:Hva tror dere at grensa for andre runde kommer til å ligge på?
Men jeg kan tenke meg at 60-80 % rett er mulig. Men det varierer jo fra år til år.
Hva tror du at du får? (poengsum)
[tex]i*i=-1[/tex]
stensrud skrev:Tipper poenggrensa til 2. runde blir rett under 60.
Forresten; hva ble poengsummen deres?
Nå husker jeg ikke hva jeg svarte på 2-3 oppgaver, men jeg tror jeg fort kommer opp i 50 poeng.
[tex]i*i=-1[/tex]