Privatisteksamen R1 etter S1-eksamen? Hva skjer?

Det er god trening å prate matematikk. Her er det fritt fram for alle. Obs: Ikke spør om hjelp til oppgaver i dette underforumet.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
privatist_0508

Hei.

Er det noen her inne som har god peiling på eksamen og vitnemål, og slikt?

Jeg har gått S1 nå hele VG2, men i januar bestemte jeg meg for å ta opp R1 som privatist. Nå har det seg sånn at R1-privatisteksamen holder til 19.mai. Derimot holder også S1-eksamen til 19.mai, OM jeg blir trekt opp så klart.
Rådgiver sier at hvis jeg blir trekt opp i S1, kan jeg ikke ta R1-eksamen, og må derfor utsette denne til høsten. MEN utsetter jeg den til høsten, sier rådgiver at jeg da konkurrerer med ordinært vitnemål, fordi at jeg har gjort endringer?

Jeg får uansett gått R2 på VG3, da skolen går ut fra at min kompetanse er bra nok til dette.

Jeg klarer ikke å skjønne dette systemet, og ber om hjelp av dere til å si meg hva som skjer hvis jeg tar R1 eksamen på høsten? Gjør jeg da endringer på vitnemålet, og konkurrerer i ordinært vitnemåls-kvote?

Mvh
Elias! :D
ThomasSkas
Galois
Galois
Innlegg: 598
Registrert: 09/10-2012 18:26

Det din rådgiver sier, stemmer nok. Jeg vet det samme gjelder her på min skole også. Jeg skal forklare.
Du kan "skifte ut" fag på VGS med andre fag og få førstegangsvitnemål så lenge du går videregående. Unntaket er dersom du blir trukket ut til eksamen i faget. Da er det noe som sier at det faget ikke kan bli skiftet ut med et annet fag og få førstegangsvitnemål. Hvorfor dette er slik, har jeg ingen anelse. Det har jeg selv lurt på lenge.

Det som jeg stusser på at din rådgiver ikke har sagt noe om, er mulighetene for å hoppe av S1 i dette øyeblikket, og bare ta R1 eksamen i mai, bestå og du er "good to go"?
Jeg mener at dette skal være lov og fullt mulig. Det er slik for språk i hvertfall. Jeg vet at det var flere i fjor (VG2) som hoppet ut av språkfagene etter å ha hatt språk i VG1. De tok dermed eksamen i sitt morsmål. Jeg husker det var noen som hoppet ut av tysk, og har tatt eksamen i et annet språk. Dette mener jeg at skal være fullt mulig.

I tillegg hvis det er slik at du har jobbet jevnt med R1, forstår mye og kan mye, da ser jeg ingen grunn til at du ikke skal ta den eksamenen?
Vaktmester
World works; done by its invalids
World works; done by its invalids
Innlegg: 827
Registrert: 26/04-2012 09:35

Det thomas sier er korrekt.

Det vil nok variere fra skole til skole, men mange skoler vil nekte folk å melde seg av fag etter 1. termin fordi elevene da er muligensmeldt opp til eksamen, og det rett og slett er en administrativ jobb å endre eksamenstrekket. trekket er ofte et puslespill der mange faktorer er avhengig av hverandre. og hvis en elev må endres får det kanskje følger som ikke er så lette å overskue.
privatist_0508

Tusen takk for svar begge to. Skal ta en grundig prat med de det gjelder og få dette fikset og sjekke mine muligheter.
Svar