Bøker 1T matte som privatist

Det er god trening å prate matematikk. Her er det fritt fram for alle. Obs: Ikke spør om hjelp til oppgaver i dette underforumet.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
Minimuffins
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 3
Registrert: 01/01-2015 15:35

Hei! Jeg skal forsøke å få studiekompetanse som privatist (leser hjemme). I høst hadde jeg samfunnsfag og det gikk bra:) Nå i vår hadde jeg tenkt å ta matte 1T, men er veldig usikker på hva jeg egentlig trenger i matten. Det er faget jeg helst vil ta, men om jeg ikke får alt på plass mtp bøker, kalkulator, dataprogrammer osv får jeg heller velge et annet fag.

Så vil spørsmålet. Hvilken bok trenger man til 1T matte? ( jeg har ikke hatt matte siden ungdomskolen for 10 år siden) Jeg lånte 1T matte ( matematikkforlaget) fra biblioteket og synes den har gode forklaringer, men ikke nok oppgaver. Bare én-to per emne. Og hvis jeg skal klare en god karakter (eller stå i det hele tatt) må jeg løse masse oppgaver. Har dere noen forslag til en eller flere gode bøker? Og hva slags kalkulator må man ha? Og til slutt- MÅ man bruke data på eksamen? Synes det er mye å sette seg inn i og er redd for å ikke klare det:(

På forhånd takk for svar.
Lektorn
Riemann
Riemann
Innlegg: 1630
Registrert: 26/05-2014 22:16

Hvis du må ha lærebok (mange alternativer på nett; både videoer og skriftlig materiale) er Sinus grei for selvstudium. Den er ikke kjent for å gå dypest inn i det matematiske men er grei nok - med mindre du må ha 6.

Med ny eksamensordning fra i dag (!) kan det komme oppgaver på eksamen som krever bruk av digitale hjelpemidler. Kalkulator er ikke å regne som et digitalt hjelpemiddel, så der trenger du en ganske enkel utgave. Kjekt å ha en som tar andregradslikninger, men ikke noe "must".

Når det gjelder oppgaver anbefaler jeg at du tar ut alt som finnes av eksamensoppgaver for 1T. De finner du på udir.no men mange ligger vel også her på matematikk.net og på andre nettsider (med løsningsforslag av varierende kvalitet).
Minimuffins
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 3
Registrert: 01/01-2015 15:35

Takk for utfyllende svar :) Jeg har gått gjennom noen oppgaver på nettet og sett på noen videoer fra alex888 og er overrasket over hvor mye jeg har glemt. Enkle brøker og ligninger var helt uforståelige i dag tidlig men videoene var fantastiske, og jeg synes jeg har lært masse allerede :P

Har lastet ned Geogebra og skal prøve ut den etter hvert som jeg skjønner mer av matten. Fant også noen gamle Sinusbøker fra 2001 som jeg kan bruke ellers. Så tror dette kommer til å gå bra :D Er veldig glad for at jeg fant dette forumet, virker som det er en god hjelp for mange.
Svar