Utdannings sti for ingeniørstilling hos NASA

Det er god trening å prate matematikk. Her er det fritt fram for alle. Obs: Ikke spør om hjelp til oppgaver i dette underforumet.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
Spectre

Hei alle sammen,
Jeg lurte på om det er noen som kan gi svar på hva som er riktig sti for å kunne bli ingeniør hos f.eks NASA eller ESA? Vil det lureste være å ta en utdannelse som sivilingeniør i fysikk og matematikk, og få en Master of Tech., eller å ta en ren doktorgrad i f.eks eksperimentell fysikk?

Hilsen,
Spectre

Takk for alle svar.
Dumb Bear

Spectre skrev:Hei alle sammen,
Jeg lurte på om det er noen som kan gi svar på hva som er riktig sti for å kunne bli ingeniør hos f.eks NASA eller ESA? Vil det lureste være å ta en utdannelse som sivilingeniør i fysikk og matematikk, og få en Master of Tech., eller å ta en ren doktorgrad i f.eks eksperimentell fysikk?

Hilsen,
Spectre

Takk for alle svar.
Jeg antar her at du ikke er Werner von Braun eller noe sånt.

De som har de beste prosjektene er vel NASA og jeg har ikke hørt om mange fra Norge som har fått arbeid der (ikke medregnet de 6 millioner nordmenn som ifølge ambassadeattache Bendik Rugaas ved den norske ambassaden i Norge mener bor i USA). Derfor vil jeg si at det egentlig beste du kan gjøre her er å få deg en utdanning ved et bra amerikansk universitet (Ivy League-nivå er foretrukket). Jeg tror ikke de bryr seg så mye om nordmenn ettersom Norge ikke er så involvert i romfartsindustrien, selv om Kongsberg-gruppen lager gode såkalte "cruise missiler" som skal integreres i F-35 flyene.

Du kan muligens få deg arbeid eller eventuelt skrive masteroppgave/doktorgrad i samarbeid med Kongsberg-gruppen for å få deg erfaring innen rakett- og våpen-industri. Dette vil gi deg ekspertise innen det de leter etter. Ellers så kan du skaffe deg arbeid hos noen av underleverandørene til NASA. USA har et privatisert system hvor private selskaper og til dels universiteter får midler til prosjekter ved å fungere som underleverandører til prosjekter som er blitt fremstilt offentlig av enten NASA eller DARPA (som er føderale organisasjoner). Dette kan gi deg en sti inn til NASA. Aktuelle underleverandører kan da være Lockheed Martin, Space X, Boeing, Sierra Nevada Corporation, Raytheon og så videre. Jeg tror veldig mange av de som jobber på NASA-institutter kommer direkte fra disse underleverandørene (men har ikke noen statistikk på det).

Hvis jeg skal peke på noen konkrete tilfeller av mennesker som har hatt stor suksess innen NASA, så sliter jeg mer. Jeg kan ikke tenke på noen fra Norge, men ut i fra min etnisitet har jeg tilknytning til flere nasjoner med flere eksempler på dette. Disse var mennesker med bachelor-grader (4-årige amerikanske) eller doktorgrader. Jeg tror disse to gradene er best med tanke på jobb i NASA fordi med førstnevnte kan man utføre mye av de praktiske oppgavene og være en del av prosjektene, mens med doktorgraden er du mer en forsker innenfor NASA.
Svar