MAT 1P- Y

Det er god trening å prate matematikk. Her er det fritt fram for alle. Obs: Ikke spør om hjelp til oppgaver i dette underforumet.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
Privatisten

Hei!

Jeg er en jente som skal ta matematikk 1P- Y som privatist nå i november.
Det er 8 år siden jeg satt på skolebenken med dette faget. Var aldri noen racer i matematikk, og innser at jeg ikke er det nå heller.

Jeg har fått særskilt tilrettelegging under denne eksamnen. Jeg skal bl.a ha den muntlig. Er det noen som har erfaring med matematikk eksamen muntlig? Hvordan vil dette foregå?

Jeg har lagt mye arbeid i dette, ved siden av min jobb i 100% stilling. Studieteknikken er at jeg har skrevet ut masse tidligere eksamensoppgaver. Jeg har mye igjen å gå på, og motivasjonen faller hver gang jeg gjør et stykke feil.. Nå nærmer eksamensdatoen seg, og nervene er til å ta og føle på.

Håper på gode innspill her!
Lektorn
Riemann
Riemann

Skal du ha muntlig eksamen eller skriftlig eksamen med muntlig tilrettelegging? Det er stor forskjell på muntlig og skriftlig eksamen.

1P-Y er en lokalgitt skriftlig eksamen (alle muntligeksamener er lokalgitte). Det betyr i praksis at oppgavene lages i fylket - ihvertfall i Sør-Trøndelag. Det betyr igjen at oppgavene kan variere en god del fra år til år såvidt jeg har skjønt.

Jeg anbefaler deg derfor å få tak i en lærebok for 1P-Y som du bruker til å gå gjennom pensum og for å regne oppgaver. Kanskje du kan låne bok på en skole eller et bibliotek. Sinus fra CappelenDamm egner seg greit til selvstudium, og de har en web-side til læreboken der du finner fasit til en del oppgaver og kapitteltester med fasit.
Svar