Bruk av teknologi i matematikkundervisningen.

Det er god trening å prate matematikk. Her er det fritt fram for alle. Obs: Ikke spør om hjelp til oppgaver i dette underforumet.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar

Hvilke programmer har du fått opplæring i gjennom matematikkundervisningen?

Regneark (f.eks Excel)
9
60%
Dymanisk geometriprogram (F.eks Cabri)
0
Ingen stemmer
Grafprogram (F.eks Grafbox, TI-interactive eller vrigraf)
0
Ingen stemmer
Alle 3 typene programmer
0
Ingen stemmer
Regneark + Dynamisk geometriprogram
0
Ingen stemmer
Regneark + grafprogram
1
7%
Dynamisk geometriprogram + grafprogram
0
Ingen stemmer
Ingen opplæring i matematikkundervisningen.
5
33%
 
Stemmer totalt: 15
LGO
Guru
Guru
Innlegg: 486
Registrert: 06/03-2004 12:43
Sted: Tønsberg

Jeg har akkurat vært på novemberkoneransen i Trondheim, og temaet på denne konferansen var teknologi og matematikk i skolen. Jeg må innrømme at jeg ennå ikke er blant de som er flinkest til å bruke teknologi aktivt i undervisningen, men ser at dette er noe som vil komme mer og mer. Har vel innsett at det er 3 typer programmer man bør ta i bruk aktivt i undervisningen: 1. Excel (eller andre typer regneark), 2 Dynamisk geometri program (f.eks Cabri), og 3. Grafprogram. (f.eks. grafbox eller Ti-interactive).

Enda så tror jeg ikke dette er så veldig utbredt, men tror det vil komme mer og mer, og med tiden bli et krav.

Min nysgjerrighet går litt på hvor mye brukt slike programmer egentlig er i skolen i dag. Derfor legger jeg ut en avstemming her, og hadde satt pris på det om folk ga sin stemme, slik at jeg får et lite inntrykk i hvert fall. :)

Tar gjerne i mot innspill når det gjelder erfaringer med slike programmer også. :) Gode som dårlige, og gjerne tips om hvordan ting kunne vært gjort bedre.
"Det umulige er bare en midlertidig arbeidshypotese" (A. Næss)
Gjest

Hva mener du f.eks. Excel kan lære barna bedre enn det vanlig tavleundervisning kan?
Knut Erik
Tyrann
Tyrann
Innlegg: 549
Registrert: 15/01-2005 23:47

Vi lærte å bruke excel. Svært enkelt tho, men hjalp oss mye da vi startet med faget Økonomi og Informasjonsbehandling på allmennfag GK. :)

Det vi lærte var enkle greier som å addere/suptrahere/dividere/multiplisere celler - samt å lage noen enkle modeller.
Gjest

Den vokale læringen er den aller viktigste, men det som ødelegger dette er at lærerene sier at du skal skrive det ned mens han/hun snakker...
Da blir det som oftest at elevene velger å fokusere på å skrive ned og ikke høre så masse på hva læreren sier...
LGO
Guru
Guru
Innlegg: 486
Registrert: 06/03-2004 12:43
Sted: Tønsberg

Anonymous skrev:Hva mener du f.eks. Excel kan lære barna bedre enn det vanlig tavleundervisning kan?
Beklager sent svar, men jeg har vært uten nett en periode.

Generelt mener jeg det er fullt mulig å lære det samme stoffet ved hjelp av vanlig tavleundervisning, som ved bruk av f.eks. Excel.
Men det samfunnet vi skal utdanne elevene til i dag, er et samfunn der teknologi blir et stadig viktigere og vanligere verktøy. Det å lære seg å bruke programvarer, blir derfor mer og mer viktig i utdanningen.

I tillegg har selvfølgelig program som Excel en del fordeler, som f.eks ved simulering av "de store talls lov", oppsett av budsjetter og generelt oppgaver med mange utregninger/ mange tall. Det jeg synes er trist, er at Excel ofte brukes i oppgaver der det ikke er hensiktsmessig å bruke programvare. Da faller litt av poenget bort, fordi man ikke forstår hvorfor man skal bruke et dataprogram i stedet for penn og papir.
"Det umulige er bare en midlertidig arbeidshypotese" (A. Næss)
Magnus
Guru
Guru
Innlegg: 2286
Registrert: 01/11-2004 23:26
Sted: Trondheim

Lite - eller ingenting som jeg husker hvertfall
Eplesneglen
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 2
Registrert: 10/01-2006 19:50
Sted: Tranby, Lier, Buskerud

Vi har bare hatt en eller to timer med excelundervisning for et år siden eller noe sånt, og jeg har glemt alt! Det vi lærte kunne man gjort 100 ganger fortere i hodet... helt unødvendig spør du meg!
I'll be back...
Svar