uS=2x10^6s brukers signatur

Det er god trening å prate matematikk. Her er det fritt fram for alle. Obs: Ikke spør om hjelp til oppgaver i dette underforumet.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
Gjest

Da jeg nettop rota meg borti denne sia sånn helt tifeldig ble jeg litt nyskjerig på fotnoten din. Hva mener du med det du har skrevet der egentli?

Sitat:
Tro det eller ei, sort hull er raskere enn lyset, 1lysår = samme lengden et sort hull har rotert på 48 min

For meg virker den ligningen der så Usansynlig som det går ann.

ett par ting som ikke henger på greip etter hva jeg har forstått

1: Et sort hull, som er en masse i beveglse samma hvordan du ser det, vil ldri kunne komme opp i lysets hstighet i følge mine fysikk kunskaper. Når vi i følge alle matematiske formler ikke klare å få et egg opp i lysets hastighet, hvordan kan man da (evt naturen få til) få et sort hull, som oftest har en masse på "uhovelig sinsykt mye mer enn et egg", til å bevege seg fortere enn lysets hastighet?

og om du enn mener at et sort hull har egenskper som kan påvirke lyset evt at det emitterer dierse materie/energi som kan bevege seg fortere enn lyset (no jeg har veldig stor tvil om at det gjør), så vil uansett ikke det sorte hullet bevege seg noe raskere enn lyset.

2: og at 1lysår = samme lengden et sort hull har rotert på 48 min er så selvmotsigelig som det kan komme. For det først er et sort hull en singlaritet som er så lite at om du rotere det aldri så my så vil det ikke ha forflyttet seg noe i det hele tatt. det har kun rotert. Dev ville vært det samme som å si at hvis jeg sitter på en kontorstol en hel skoledag og snurrer rund, så har jeg beveget meg like langt som trikken i oslo har i løpet av en halvtime.

Nå kan jo jeg selvsagt ha missforstått deg helt og ikke fortått humoren du hadde da du skreiv det der.Evt. kan jeg rett og slett ikke ha fått med meg disse revolusjonerende fysikk-informasjonen du har, og har ligget under en stein i 5 år.

Ayway. ble bare litt nyskjerri
uS=2x10opphøyd i 6 sek ^^
Cayley
Cayley
Innlegg: 70
Registrert: 07/11-2005 18:18

Hehe, høres merkelig ut ja :wink: Men et sort hull er et "fenomen". Det beveger seg MYE raskere enn sollyset, men i teorien går det i en annen tid. Har kansje ikke tatt med at den beveger seg i spinningshastighet, men det burde vel være ganske logisk for enhvert individ? (se relavitetsteorien for å skjønne det). Og nei, jeg mener ikke at den påvirker jenstander slik at de går raskere enn et sollys, men at hvis sollyset hadde gått i en sirkel på størrelse med et sort hull, så hadde det tatt sollyset et år å snurre like mange ganger rundt som det tar et sort hull å gjøre det på 48min.

Og med uS mener jeg hvor lenge lysglimtet av et lynnedslag varer, det skal egentlig være 0,000000000000000000000000002sek. Men jeg glemte noe i brukernavnet og nå kan jeg ikke forandre det :/

(ps. egentlig skal det stå 2[sup]-26[/sup] :wink: )
:shock:
uS=2x10opphøyd i 6 sek ^^
Cayley
Cayley
Innlegg: 70
Registrert: 07/11-2005 18:18

Er ikke jeg som har funnet ut dette, men er et universitet i storbritania som har holdt på med dette i 7år. Jeg tviler selv litt på måten de har funnet ut av dette på, men de sier at de fant det ut ved å se og observere bøyelsen til sollys nærmt sorte hull i ulike størrelser. Godt å merke seg at dette er snakk om super sorte hull, som bare finnes i midten av hver gallaxe, og er MANGE ganger større enn (vanlige) sorte hull som har en maksimum diameter på 36km i diameter....
:shock:
uS=2x10opphøyd i 6 sek ^^
Cayley
Cayley
Innlegg: 70
Registrert: 07/11-2005 18:18

1: Et sort hull, som er en masse i beveglse
Hmm er masse i bevegelse ja, men hvilken type av masse? Det er 2 typer masse, den massen vi kjenner og vet om og har her på jorden. Og så den massen som vi vet absolut ingenting om, og heller aldri har stått ovenfor, om ikke eventuellt sort hull. Denne massens egenskap som vi vet om er at den ikke blir større eller mindre etter reaksjon med varme eller kulde. Dette er egentlig en egenskap som vi trodde ALLE stoff hadde, men nyere teorier sier at det er en mulighet for at sorte hull og sollys reagerer med hverandre og gjør at lyset oppererer som om det har en vekt, men denne *massen* blir ikke utvidet med varme eller kulde og den krymper heller ikke. Sort hull har defentlig en type form for masse som vi ikke kjenner til, og kan derfor ikke si at den ikke kan gå raskere enn lyset.
:shock:
Lore

Den massen vi ikke kjenner til heter forsåvidt antimaterie.
Gjest igjen

da jeg ikke har satt meg inn i disse universitet forskningene du henviser til kan jeg heller ikke sette meg opp et standpunkt om hvorvidt det stemmer eller ei. For meg uansett virker det veldig merkelig hva dem har funnet ut av, men det får nå så være. Anngående punkt 2 fremdeles så skjønner jeg fremdeles ikke helt hvordan du klarer å få, enten materie eller antimaterie til å bevege seg noe fortere enn lyset samme hvordan du ser det. Det eneste som jeg ser som en selvsagthet er at en av de enklesste måtene å dokumentere et sort hull er i dag ved hjelp av observasjoner av objekter som kretser rundt dette, og det faktum at ojektet (da stjerner som oftest) rotere rundt det forteller oss at det er et gravitasjons-objekt. Et gravitasjons-ojekt (her sort hull) er nødt til å ha en masse (hviken "polaritet" dette har er revnende likegyldig) og et hvert objekt med en hvilken som helst masse vil aldri i følge alle beviste teorier i dag kunne komme opp i lysets hastighet. og la oss nå annta at et sort hull har en antimaterie som masse, vil ikke denne materien få større fart jo minre energi den har (og den vil heller ikke minske farten desto varmere den blir), ergo kan man ikke si at et sort hull er raskere enn lyset uten å juge.

Og for å ta dette før det kommer på banen, om man nå enn ville fått muligheten til å reise i tid (ormehull) kan man ikke si at man har reist raskere enn lyset da heller, siden man ikke beveger seg i samme dimmensjon som lyset gjør.

Og siden du sier at det går i en annen tid, og at jeg burde skjønt at teorien bgger på spinningshastigheten, så må jeg si at jeg ikke har vært innom dette (overaska nå eller?), og faktisk burde ikke dette være logisk for ethvert individ. men ok.

Det jeg ser som fantastisk er relasjonene som blir tatt. å si at "hvis sollyset hadde gått i en sirkel på størrelse med et sort hull" blir jeg forundra. kan hende jeg ser på "fenomenet" litt annerledes enn jeg burde, men orøver du da og si at singularitetn har en ufattelig stor rotasjonshastighet? og om dette er tillfelle, hvorfor må et sort hull rotere så fort? alle vet at en snurrebass kun roterer så fort some den farten du gir det når du starter å snure den, hvorfor skal et sort hull ha en så ufattelig stor rotasjon at det ville tatt sollyset ufattelig mye lenger tid å rotere like mye (om vi nå så på lysets hastighet som roterenede)?

Jeg mener nå ihvertfall at det sorte hullet ikke vil rotere noe raskere enn den farten den har fått fra de objektene den har "slukt" opp igjennom tiden det har eksistert, og ingen av disse objektene vil heller hatt en hastighett over lysets hastighet.

Om du hadde hatt muligheten dog, hadde jeg satt pris på on du kunne funnet frem til dine kilder så jeg kunne satt meg inn i dette selv da jeg faktisk er veldig interesert i universelle teoremer og alt annet du kan finne der ute

Siden jeg signerte med gjest første gang må jeg vel forstette den nyskapte tradisjonen.
Svar