Å ha sekseren som eneste motivasjonsfaktor til å jobbe med et fag finner jeg uheldig.
Men har en i tillegg et ønske om å faktisk forstå faget, kan en komme svært langt.
Uheldigvis er det ikke alltid sammsvar mellom sekseren og forståelsen, noe som ofte
kommer tydeligere frem senere. Prøv å unngå å bare pugge regneoppgavene, men
heller gjør en del regneoppgaver for deretter å prøve å forstå hva en har regnet på.
Av konkrete tips anbefaler jeg å ta en titt på ett til to eksamensett, sammen med
læreplanen i faget (ligger på udir). Skriv gjerne ned stikkord, slik du får en oversikt
over hva du trenger å lære deg. Regn gjerne eksamensoppgavene, og likende oppgaver
i boken. Som pauseunderholdning anbefales
https://www.youtube.com/user/minutephysics
eller
https://www.youtube.com/channel/UC6107g ... 2-emgoDnAA. Litt tounge
in cheeck, fremstilling av fysikk. Men morsomt og motiverende likevell.
Lær deg enhetene grundig, dersom du arbeider med kraft bør enhetene i svaret
koke ned til N osv osv. Tilslutt nevnes
http://physics.stackexchange.com/
En god side til å spørre både rene regnespørsmål, og til forståelsen.
Hvorfor er en kjøleskapsdør vanskeligere å åpne andre gang du prøver å åpne den?
Hvorfor faller ikke vannet i en bøtte ut når du svinger den fort rundt?
Dobbelspalte-eksperimentet?
Hvorfor kan en ikke måle både hastigheten og posisjonen til en partikkel nøyaktig samtidig?
Hvordan virker lynnedslag, hvorfor får du støt når du tar på en dør?
Forandres svingetiden til en pendel om den plasseres på månen?
En katt som faller lander på føttene, hvorfor strider ikke dette mot
newtons 2 lov? En kan ikke skape et dreiemoment / rotasjon, fra intet.
Fysikk er mer enn kun regning
