Hei,
jeg har tre B-er og en A i Matte-1 til 4 fagene ved NTNU. Tenkte jeg skulle ta opp mattefagene fra vgs. for å komme inn på medisin. Men hva skjer? Det er riktignok 8 år siden jeg hadde 3MX, og jeg har hatt langt vanskeligere matte osv. Men jeg kan ikke huske at vgs.matten var såpass vanskelig.
Skal siest at når jeg sier vanskelig er det fordi jeg nettopp åpenet en R2-eksamen og forventet at jeg skulle ta alt lekende lett. Det gjør jeg ikke.
Noen andre som har erfart noe liggnende?
Matte R2 er jo helt usaklig vanskelig?
Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa
Jeg har erfart det motsatte, ved å klare mange R2 oppgaver greit, men slite mye med 3MX oppgavene som jeg fant bak i boka. Jeg tror det handler litt om hva man er vandt til.
Try not to become a person of success. Rather become a person of value.
Jeg er ikke kvalifisert til å svare, men jeg synes dette høres merkelig ut med tanke på din bakgrunn.
Jeg har R2 og synes pensum var meget overkommelig, selv om det kanskje er litt tykt. Problemet for min del var at jeg måtte lære det på rundt 8 uker, noe som ble for lite tid for min del til å lære det skikkelig. Så om ingeniørmatematikken ikke er vanskeligere så gir det jo meg litt håp da jeg skal til på det til sommeren.
Hadde vært morsomt å høre om andre har synspunkt rundt dette.
Jeg har R2 og synes pensum var meget overkommelig, selv om det kanskje er litt tykt. Problemet for min del var at jeg måtte lære det på rundt 8 uker, noe som ble for lite tid for min del til å lære det skikkelig. Så om ingeniørmatematikken ikke er vanskeligere så gir det jo meg litt håp da jeg skal til på det til sommeren.

Hadde vært morsomt å høre om andre har synspunkt rundt dette.
Jeg er også uenig. Jeg begynte på NTNU etter å ha jobbet 4 år etter VGS. Var bekymret for om jeg egentlig var klar for studiet etter så lang tid uten intellektuell stimuli, så jeg bestemte meg for å teste meg på noen R2-eksamener først. Syntes alt var overraskende enkelt. Da er det verre med uni.fagene. De har krevd mye mer jobb, og jeg er fremdeles ikke borti toppkarakterene.
Usaklig vanskelig er vel i overkant sterke ord hva angår vgs-matematikk. Ja, det er det vanskeligste matematikkfaget på vgs, men sammenlignet med innføringsemnene i matematikk på NTNU kan det vel ikke være så utrolig vanskelig?
Hvilke emner i R2 er det i så fall som er spesielt vanskelige?
Hvilke emner i R2 er det i så fall som er spesielt vanskelige?