Valg av Studier NTNU

Det er god trening å prate matematikk. Her er det fritt fram for alle. Obs: Ikke spør om hjelp til oppgaver i dette underforumet.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
Zewadir
Cantor
Cantor

Hei, jeg planlegger å studere på NTNU til høsten i år, og trenger litt veiledning angående valg av studie. Jeg ønsker helst å komme inn på produktutvikling og produksjon, men må innse at det klarer jeg nok ikke med mine karakterer i år. Derfor er planen min å ta et annet studie som gir meg en forsmak på hvordan det er å gå på NTNU og som kan gi meg et lite forsprang på kompetansen når jeg søker over til Pup (såfremt jeg ikke ønsker å fortsette).

Jeg har søkt på følgende studier og funderer nå på hvordan jeg skal rangere dem:
- Matematiske fag, årsstudium
- Matematiske fag, Bachelor
- Materialteknologi, Master
- Fysikk, Bachelor
- Lektorutdanningen i Realfag, Master

Jeg lurer på om noen har noe innsikt om hva som kan være morsomt, spennende, utfordrende...
Setter pris på all informasjon, uansett hvor triviell den måtte være.
Try not to become a person of success. Rather become a person of value.
TTT
Cayley
Cayley

Velg noe nyttig, som f.eks. årsstudium i matematikk. Da kan du få godkjent de mattefagene i siv.ing.-graden din (er ikke 100% sikker på dette, send en mail til studieveileder på MTPROD. ). Da kan du fylle opp med andre fag du synes er interessante mens du går på maskin
Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet
Zewadir
Cantor
Cantor

Ja, det var en god ide. Tusen takk :)
Gjest

Zewadir skrev:Derfor er planen min å ta et annet studie som gir meg en forsmak på hvordan det er å gå på NTNU og som kan gi meg et lite forsprang på kompetansen når jeg søker over til Pup (såfremt jeg ikke ønsker å fortsette).

Jeg har søkt på følgende studier og funderer nå på hvordan jeg skal rangere dem:
- Matematiske fag, årsstudium
- Matematiske fag, Bachelor
- Materialteknologi, Master
- Fysikk, Bachelor
- Lektorutdanningen i Realfag, Master
Du skriver du har plan om å ta et studie som gir deg en forsmak på PuP. Hvorfor har du da søkt de linjene? Har du i det hele tatt sett på fagplanene til de forskjellige linjene?
Zewadir
Cantor
Cantor

Jeg søkte på linjene fordi de alle handlet om matte og fysikk. Jeg tror jeg vil like PuP, men utover det som står på nettsiden til NTNU vet jeg ikke noe mer. Det å velge studie og eventuell jobb for resten av livet føles litt som å skulle velge hvor du vil dykke basert på et verdenskart. Jeg aner ikke hva jeg møter under overflaten før jeg har sett det. Det kan jo være at jeg "ser korallrevet" i studielinjene med bare matematikk, eller at fysikk er det som vil være det morsomste.

Fagplanen til Materialteknologi er nesten identisk med PuP og har størst anvendelse skulle jeg søke over. De matematiske studiene har veldig mye analyse, men om det er noe som blir kjedelig i stor mengde aner jeg ikke. Foreleserne i fagene har sikkert stor påvirkning på gleden og derfor spør jeg litt om råd angående hva som kan være morsomt å lære.
andersha
Pytagoras
Pytagoras

Du kan jo for eksempel søke hvilken som helst annen siv.ing.-linje og bytte til maskin etterhvert (er flere som har lavere snitt en maskin). Kanskje litt kjedelig å ta fag du egentlig ikke synes er så spennende, men er jo ikke snakk om mer enn ett par uansett.
a=b
Svar