Primtalls-formel

Det er god trening å prate matematikk. Her er det fritt fram for alle. Obs: Ikke spør om hjelp til oppgaver i dette underforumet.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
uS=2x10opphøyd i 6 sek ^^
Cayley
Cayley
Innlegg: 70
Registrert: 07/11-2005 18:18

Hei jeg holder på med å gjøre ferdig en formel på primtall, så jeg har fårr en rekke som ser slik ut:

3*1-/+2= primtall 3*2-/+1=primtall 3*3-/+2 = primtall 3*4-/+1=primtall
3*5-/+2= primtall.. dette funker helt frem til jeg har kommet til 3*7, men på 3*7 forandrer mønsteret seg, noen som kan si meg hvorfor og hvordan jeg skal fortsette?[tom][/tom]
:shock:
Knuta2

Primtall er noe som har fenget manges interesse gjennom tidene, ja også meg selv.

Etter å shoppet min første grafiske kalkulator ti-83, så kjørte jeg et program på PCen som spyttet ut primtall. Dette ble lastet inn i kalkulatoren som diverse lister. Det første jeg observerte var at grafen hadde en ln(x) +/- lignede struktur. Du beskriver en veldig linær struktur.

Jeg ble aldri fornøyd, så jeg satt og ekperimenterte med diverse funksjoner på dette. Det nærmeste jeg kom var en funksjon jeg kalte p(x)=a*ln(b+x) + c*ln(d+ln(e+x)) hvor a-e er faste konstanter som ble endret til det beste. Etter mange justeringer fant jeg noen konstanter som ikke var så halvgale. Men dog det skiller, du finner aldri en funksjon du kan stole på. Etter å ha finstudert kurven over millioner av primtall, så jeg at funksjonen blir aldri perfekt. Men den ga en veldig fin pekepinn på hvor i området primtallet nr x befinner seg. Dessverre har jeg mistet interessen for problemet og konstantene til a-e er tapt.
ingentingg
Weierstrass
Weierstrass
Innlegg: 451
Registrert: 25/08-2005 17:49

Det finnes ingen enkle funksjoner for å finne primtall. Det drives enormt mye forskning for å finne stadig større primtall fordi det er veldig nyttig i koder og datasikkerhet m.m.

Her ser du oversikt over Mersienne primtall. De følger en tilnærmet ln funksjon:
http://mathworld.wolfram.com/MersennePrime.html
Gjest

er det noen som kan mange prim tall? vær så snill og kriv så mange de kan :D :D :D :D :lol: :lol:
Gjest

uS=2x10opphøyd i 6 sek ^^ skrev:Hei jeg holder på med å gjøre ferdig en formel på primtall, så jeg har fårr en rekke som ser slik ut:
If this is true - its the best thing ever! :D
Gjest

Her har du en god del flere :P

http://www.duda.dk/Grundfag/Matematik/P ... imtal.html

helt opp til 104729.. woah!
Svar