Fikk en kommentar om at dette ikke kan kalles regresjon, da
Regresjon er når du har flere punkter som ikke nødvendigvis (stort sett ikke) ligger på ei linje, men å finne den linja som ligger nærmest opp til punktene.
Jeg syntes det var et gyldig argument, men samtidig så beskriver vedkommende det som gjøres i denne videoen. Unntaket er at i denne videoen så finnes det ei linje som traverserer nøyaktig den mengden punkter vi har.
Regresjon er vel et bregrep som først og fremst er forbundet med statistikk og modellering, mens noe slikt som kurve- eller funksjonstilpasning kanskje er et bedre og mer generelt begrep for det du gjør her. Jeg ville ikke kalt det å finne en linje gjennom to punkter for regresjon med mindre det lå en eller annen modell bak (og da er kanskje to punkter et vel lite datagrunnlag...). Men teknisk sett er vel det du sier riktig, og siden kapittelet går videre med å ta opp lineær regresjon på flere punkter så er det vel ikke så galt å kalle det for det?
Enig med Vektormannen. Her er det vel også pedagogisk sett best å bruke begrepet kurvetilpasning, et ord som er mer intuitivt og lett å forstå for de som skal lære om regresjon senere.
Det hele ligger i kapitlet om "Matematiske modeller", så det er ment som en veldig basic innledning til begrepet, men det går ikke stort lengre enn dette i 1T.
Jeg vegrer meg litt fra å endre titlene, fordi de er mer eller mindre identiske med Sinus-verkene, og dermed søkemotortilpasset for de som leiter etter stoff.
Jeg kan imidlertid endre beskrivelsen og poengtere det.