Mangelfull formelhefte jeg nettopp kjøpte

Det er god trening å prate matematikk. Her er det fritt fram for alle. Obs: Ikke spør om hjelp til oppgaver i dette underforumet.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
Trond
Cauchy
Cauchy
Innlegg: 229
Registrert: 15/09-2005 08:36

Utdanningsdirektoratet
Formelsamling i matematikk (uds og vgs)
Gyldendal

Her står det ikke formel for omkrets av trekant, parallellogram og trapes.
Ei heller overflate av prisme og pyramide.

Hva skyldes dette?
uranus89
Cayley
Cayley
Innlegg: 97
Registrert: 22/01-2005 20:49
Sted: Norge
Kontakt:

At du bør kunne formelene utenat? :roll: hehe.. Neida. Har du sjekka ordentlig eller?
Kanskje formelen står mellom linjene :? Eller bare det at du har kjøpt en sånn demo-formelsamling?
saivert
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 6
Registrert: 15/11-2005 17:02
Sted: Drammen
Kontakt:

Hadde vært litt bedre med et seriøst svar her. Jeg lurer også på dette. Jeg kan selvfølgelig google i en time (har allerede søkt på "trapezoid circumference" og "trapes omkrets" uten å få opp linker direkte til formlene. Jeg hater også å skumlese ukjente sider; bortkastet), men føler at jeg bør bruke tiden litt mer fornuftig. De som vet disse formlene bruker bare 1 minutt på å poste om det.
Sliter med matte; hva har dere forstått som ikke jeg har forstått?
ingentingg
Weierstrass
Weierstrass
Innlegg: 451
Registrert: 25/08-2005 17:49

Grunnen til dette er at det ikke finnes noen "formel" for omkrets av disse figurene.
Hos alle disse figurene må man vite lengden på alle sidene unntatt en for å finne omkretsen. (trenger ikke absollutt alle viss man har f.eks vinkler e.l)

Derfor kan man ikke lage en generell formel som for sirkel.

Omkretsen er altså summen av lengden av alle sidekantene
Trond
Cauchy
Cauchy
Innlegg: 229
Registrert: 15/09-2005 08:36

Så rektangel og sirkel har bare en måte å regne ut omkrets mao
saivert
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 6
Registrert: 15/11-2005 17:02
Sted: Drammen
Kontakt:

Den er grei. Jeg trodde matematikken hadde funnet på noe lurt der også jeg, men da tok jeg visst feil.

Jeg har hørt om vinkelberegning for å finne omkrets før, men dette brukes sammen med cos, sin og tan.

Men hvis noen kan vise oss beregning av omkrets utifre vinkler, så hadde det vært fint med et innlegg om det.
Sliter med matte; hva har dere forstått som ikke jeg har forstått?
Svar