NM i brøk

Det er god trening å prate matematikk. Her er det fritt fram for alle. Obs: Ikke spør om hjelp til oppgaver i dette underforumet.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Vaktmester
World works; done by its invalids
World works; done by its invalids
Innlegg: 827
Registrert: 26/04-2012 09:35

Gjest skrev:Hvilke prosjekter er det dere holder på med for tiden?
Den triste sannheten er vel at prosjektet først og fremst er å få jobb og hverdagsliv til å gå ihop som 40-50-åringer :-) Å lage fasiter til eksamener er et prosjekt som tar litt tid, men vi har også noen andre ideer for ting vi ønsker å gjøre. Tør ikke være for detaljert. Vi vet jo aldri når vi kommer i mål i dette tempoet...
Gjest

Dolandyret skrev:
Gjest skrev:Ja?
Hvorfor henge seg opp i det? Har de ikke tid, så har de ikke tid, og så greit er det.
Du kan jo arrangere NM i brøk selv? Vil tro det er temmelig tidkrevende :wink:
how?
Dolandyret
Lagrange
Lagrange
Innlegg: 1264
Registrert: 04/10-2015 22:21

Gjest skrev:
Dolandyret skrev:
Gjest skrev:Ja?
Hvorfor henge seg opp i det? Har de ikke tid, så har de ikke tid, og så greit er det.
Du kan jo arrangere NM i brøk selv? Vil tro det er temmelig tidkrevende :wink:
how?
Jeg har aldri arrangert noe sånt, men jeg vil tro at steg 1 er å få til en form for registrering.
Deretter må du bestemme konkurranseform, vil tro noe ala abel vil fungere.
Så må du lage oppgaver og fasit. Maaaaaaaange oppgaver.
Rette alt, sette poeng, bestemme hvem som går videre. Repeat. osv.
"I want to die peacefully in my sleep like my grandfather, not screaming in terror like his passengers."
Fysikkmann97
Lagrange
Lagrange
Innlegg: 1258
Registrert: 23/04-2015 23:19

Dolandyret
Lagrange
Lagrange
Innlegg: 1264
Registrert: 04/10-2015 22:21

Fysikkmann97 skrev:Tror det foregår elektronisk :P
http://matte.grunnstoff.net/ressurser/o ... /index.php
Spørs vel sikkert litt på hvor kompliserte oppgaver en kan få en slik generator til å lage da. De oppgavene der var jo ikke spesielt utfordrende. Kaller man konkurransen "NM i brøk" forventes det nok en litt høyere vanskelighetsgrad.
Mulig brøkene på siden der kunne fungert fint til en tidsbasert førsterunde tho.
"I want to die peacefully in my sleep like my grandfather, not screaming in terror like his passengers."
Gjest

Dolandyret skrev:
Fysikkmann97 skrev:Tror det foregår elektronisk :P
http://matte.grunnstoff.net/ressurser/o ... /index.php
Spørs vel sikkert litt på hvor kompliserte oppgaver en kan få en slik generator til å lage da. De oppgavene der var jo ikke spesielt utfordrende. Kaller man konkurransen "NM i brøk" forventes det nok en litt høyere vanskelighetsgrad.
Mulig brøkene på siden der kunne fungert fint til en tidsbasert førsterunde tho.
Jeg tviler stekt på at du hadde klart dem på under 20 sek. Så ikke snakk før du egentlig vet hva d innebærer..
Dolandyret
Lagrange
Lagrange
Innlegg: 1264
Registrert: 04/10-2015 22:21

Hvem har sagt noe om 20sek? Prøvde 4 oppgaver på den høyeste vanskelighetsgraden, de var ikke veldig utfordrende. Utfordringen er å skrive inn svaret fort nok.
Godt mulig jeg var heldig med oppgavene mine da.
"I want to die peacefully in my sleep like my grandfather, not screaming in terror like his passengers."
Gjest

Dolandyret skrev:Hvem har sagt noe om 20sek? Prøvde 4 oppgaver på den høyeste vanskelighetsgraden, de var ikke veldig utfordrende. Utfordringen er å skrive inn svaret fort nok.
Godt mulig jeg var heldig med oppgavene mine da.
Hva slags brøk tenker du på når du sier avansert da? En stor og ekkel en med masse brudne brøker, logaritmer, fakultet og kvadratrøtter?
Gjest

Dolandyret skrev:Hvem har sagt noe om 20sek? Prøvde 4 oppgaver på den høyeste vanskelighetsgraden, de var ikke veldig utfordrende. Utfordringen er å skrive inn svaret fort nok.
Godt mulig jeg var heldig med oppgavene mine da.
"maskimesterne" klarer å løse de godt på under 20 sekund. Jeg er ganske sikker på at du ville hatt problemer me det.
Drezky
Hilbert
Hilbert
Innlegg: 1023
Registrert: 06/12-2014 17:43

Gjest skrev:
Dolandyret skrev:Hvem har sagt noe om 20sek? Prøvde 4 oppgaver på den høyeste vanskelighetsgraden, de var ikke veldig utfordrende. Utfordringen er å skrive inn svaret fort nok.
Godt mulig jeg var heldig med oppgavene mine da.
Hva slags brøk tenker du på når du sier avansert da? En stor og ekkel en med masse brudne brøker, logaritmer, fakultet og kvadratrøtter?
Jeg tror nok poenget med denne konkurransen er at det ikke skal være såå avanserte brøker, men derimot middels - enkle brøker. Da tid er en avgjørende faktor blir disse således ekstra grusomme.
[tex]i*i=-1[/tex]



Omnia mirari etiam tritissima - Carl von Linné
( Find wonder in all things, even the most commonplace.)

Det er åpning og lukking av ionekanaler i nerveceller som gjør det mulig for deg å lese dette.
Dolandyret
Lagrange
Lagrange
Innlegg: 1264
Registrert: 04/10-2015 22:21

Var ikke klar over at tid var den avgjørende faktoren her. Om tiden er avgjørende skjønner jeg at oppgavene ikke trenger å være så vanskelige. My bad.

Til gjest(er):
Gjest 1: noe sånt no jeg tenkte på ja, før jeg fikk vite at tiden var avgjørende.
Gjest 2: Fint for dem? Jeg skjønner fortsatt ikke hvorfor du drar inn mine evner til å løse x antall brøkoppgaver på disse 20 sekundene dine.
"I want to die peacefully in my sleep like my grandfather, not screaming in terror like his passengers."
Gjest

Noen som slår 1 min og 46 sek på lett vanskelighetsgrad eller? (jeg vet at så og si alle gjør det, men jeg vil gjerne ha i gang en liten konkurranse)
Drezky
Hilbert
Hilbert
Innlegg: 1023
Registrert: 06/12-2014 17:43

Gjest skrev:Noen som slår 1 min og 46 sek på lett vanskelighetsgrad eller? (jeg vet at så og si alle gjør det, men jeg vil gjerne ha i gang en liten konkurranse)
Gjest skrev:Noen som slår 1 min og 46 sek på lett vanskelighetsgrad eller? (jeg vet at så og si alle gjør det, men jeg vil gjerne ha i gang en liten konkurranse)
Gjest skrev:Noen som slår 1 min og 46 sek på lett vanskelighetsgrad eller? (jeg vet at så og si alle gjør det, men jeg vil gjerne ha i gang en liten konkurranse)
Fikk 1.03 (ikke noe særlig bra altså) , men med tanke på at det tar tid til å trykke på neste og skifte rute fra teller til nevner så tror jeg kunne klart litt mer samt å oppfriske gangetabellen - Husker jeg var kløpper på gangetabellen i 7. klasse da jeg løste den på 1.40 s ellns...
Hvis det er sant det gjest sier om at noen har klart å blitt ferdig på 20 sek er det helt utrolig.... :shock:

EDIT:
Det kan vel ikke være mulig med full pott under 20 sekund? Jeg tok en runde der jeg bare tastet inn noen random tall (uten å se på oppgavene) og havnet på ca. 18 sekund
[tex]i*i=-1[/tex]



Omnia mirari etiam tritissima - Carl von Linné
( Find wonder in all things, even the most commonplace.)

Det er åpning og lukking av ionekanaler i nerveceller som gjør det mulig for deg å lese dette.
Dolandyret
Lagrange
Lagrange
Innlegg: 1264
Registrert: 04/10-2015 22:21

Hater brøk generelt, spesielt subtraksjon, men klarte den på 45,985s med 0 feil.
I blant vil den at jeg skal forkorte, og i blant vil den at jeg skal la være, så hender det står "feil", men når jeg sjekker med fasit så blir det jo riktig.
Det som er tidkrevende her er å måtte bruke tastaturet til å skrive, samt trykke "neste" for hver oppgave.
"I want to die peacefully in my sleep like my grandfather, not screaming in terror like his passengers."
Gjest

1.03 er 40 bedre enn mitt.
Jeg tror gladelig på at det er folk der ute som tar denne øvelsen på 20 sekunder og mindre enn det, men de er det svært få av. Ofte er det vel autistene eller andre spesielle folk som trumfer resten av oss i slike ting.
Jeg så på resultatlistene fra de siste års NM i brøk og der ligger første plass på omtrent 40 sek. Selv om det ikke er helt utrolig bra og sikkert mange som er bedre enn det vil jeg si at 4 sek pr. oppgave neimen ikke er dårlig.
45 sek er veldig bra dolan!

Hvis dere sliter med å trykke neste kan dere bruke tastaturet. trykk tab eller shift+tab for å navigere teller og nevner, og når dere har svaret kan dere trykke enter for å gå videre. Bruk også numpad så går det enda raskere
Svar